
 
 
ATV fined for contravention of Broadcasting Ordinance 
***************************************************** 

The following is issued on behalf of the Broadcasting 
Authority: 
 
     The Broadcasting Authority today (July 10) announced 
that a financial penalty of $250,000 had been imposed on 
Asia Television Limited (ATV) for contravention of the 
relevant provisions in the Broadcasting Ordinance (Cap. 
562) (BO) by allowing nine disqualified persons to 
exercise control of ATV by virtue of their association 
with a newspaper as defined in the BO, viz Phoenix Weekly 
Magazine, without approval of the Chief Executive in 
Council (CE in C) during the period from July 7, 2000 to 
June 1, 2005. 
 
     The BA noted that the disqualified person restriction 
(please see Annex for the background of the restriction) 
is a fundamental safeguard in the BO against the risks of 
media concentration and editorial uniformity. Section 39(2) 
of the BO requires a domestic television programme service 
licensee to submit annually a statutory declaration 
showing whether or not any disqualified person exercised 
any control in the licensee during the previous year. The 
burden of compliance is therefore placed on the licensees. 
ATV's failure to report the nine persons in their annual 
statutory declarations during the five years in question 
reflects gross negligence on the part of the management of 
ATV and a repeated failure to exercise due diligence in 
reminding the shareholders, directors and principal 
officers of ATV about the requirements of the law. The 
sanction has taken into consideration the fact that in 
this case the effect of the breach on media concentration 
and editorial plurality appeared to be limited as the 
magazine concerned had a small circulation in Hong Kong. 
 
     Apart from the financial penalty, the BA also 
considered it necessary for ATV to put in place a 
compliance mechanism to prevent similar breaches in future. 
The BA therefore directed ATV to submit a proposal to 
enhance its internal monitoring system to the BA within 
one month. 
 
     In June 2006, the BA also considered two complaint 
cases concerning nine public complaints. The first case 
was about the television advertisement, "The Apex" ("雍雅軒
"廣告), broadcast on ATV Home, TVB Jade, Cable News 2 and 

CB(1)2078/05-06(01) 



 2

Cable Finance Info Channels between February and March 
2006. The BA considered that "location" was crucial in the 
appeal of a real property advertisement. The slogan which 
appeared in all versions of the advertisement claiming 
that "The Apex" (雍雅軒) was situated in Kowloon was an 
advertising claim, and that its presentation, in 
particular, the specific reference to the real property 
concerned being located in Kowloon but in fact it was 
located in Kwai Chung, was misleading. With reference to 
the official definition of the New Territories provided by 
the Lands Department, the BA considered that it was 
inaccurate to regard Kwai Chung as a part of Kowloon 
despite its proximity to Kowloon. ATV, TVB and HKCTV were 
advised to observe more closely the relevant provisions in 
the Code of Practice on Television Advertising Standards 
on misleading claims and misrepresentation of location of 
property.  
 
     The second case was about inaccuracy or absence of 
subtitles in various programmes broadcast on ATV Home and 
ATV World during the period from February 2006 to April 
2006. The BA considered that ATV's repeated lapses into 
inaccuracy and absence of subtitles in various programmes 
within a short period of time could not be considered as 
trivial. The BA was of the view that accuracy of subtitles, 
especially in news and financial programmes, was very 
important as the broadcast of erroneous information might 
have a great impact on viewers. ATV was strongly advised 
to observe more closely the relevant condition of the 
First Schedule to the domestic free television programme 
service licence of ATV, the BA's direction on subtitling, 
and the relevant provisions of the Generic Code of 
Practice on Television Programme Standards on accuracy of 
news and the factual content of news related programmes.  
 
     The BA also noted that in June 2006, the Commissioner 
for Television and Entertainment Licensing dealt with 73 
cases (152 complaints) under her delegated authority, of 
which four cases (four complaints) were classified as 
minor breaches, and 48 cases (119 complaints) as 
unsubstantiated, under section 11 of the Broadcasting 
Authority Ordinance (BAO); and 21 cases (29 complaints) 
were outside section 11 of the BAO. Please refer to the BA 
website: www.hkba.hk for details of the complaints.  
 
Annex 
Background 
 
     Under the BO, individuals or companies engaged in or 
associated with certain types of businesses are not 
allowed to hold a domestic free or pay television 



 3

programme service licence or exercise control of such a 
licensee unless the CE in C is satisfied that public 
interest so requires and approves otherwise. These 
individuals or companies, who are defined as "disqualified 
persons" under the Ordinance, are - 
 
(a) another television programme service licensee; 
(b) a sound broadcasting licensee; 
(c) an advertising agency; 
(d) a proprietor of a newspaper (including magazine) 
printed or produced in Hong Kong; 
(e) persons exercising control of (a) to (d) above; and 
(f) associates of (a) to (e) above. 
 
     The purpose of imposing such a restriction on 
disqualified persons in the BO is to safeguard against 
media concentration and editorial uniformity. 

Ends/Monday, July 10, 2006 
Issued at HKT 16:05 
 
NNNN 

 


