N

( EAESHBEREAELSE RTHK PROGRAMME STAFF UNION
g

NEERBEIOR Radio Television Hong Kong

BERA Broadcasting House, 30 Broadcast Drive, Kowloon.
B 1 2339 6300 Tel: 2339 6300

LC Paper No. CB(1)1968/06-07(01)

RTHK PROGRAMME STAFF UNION’S RESPONSE ON
“REPORT ON REVIEW OF PUBLIC SERVICE BROADCASTING IN HONG KONG”

(29.6.2007)

1) The Union raises vehement doubts over the findings of the Committee on the Review of Public
Service Broadcasting which proposed RTHK would not be suitable to be transformed into the future
public service broadcaster. We find the conclusions made in the report are unjustified and unfair to

RTHK staff who have been contributing selflessly to the station.

2) Paragraph 91 of the report pointed out, “...All existing staff members of RTHK are government
employees. The majority of them joined as career civil servants...” “The transformation of RTHK
into a statutory body naturally demands a detailed examination which might well result in drastic
changes to the manpower structure and staff employment terms”. But the fact is, only 333 of a total
of 600-some RTHK staff are civil servants and nearly half of the total, that is about 280, are
employed on contract terms. The actual number of civil servants that the government needs to deal
with is far smaller than the number which it had tackled during the revamp of the Hospital Authority.

This demonstrated that the issue could be resolved.

3) Paragraph 93 of the report read, “According to a survey report released by the RTHK Programme
Staff Union in March 2006, the prospect of a change in existing civil servant status drew mixed
responses from staff...” The Union has to clarify that the survey was done during a time when no
concrete proposal was raised over how RTHK transforms into the future public service broadcaster.
Under this context, the survey finds 45% of staff polled agreed RTHK to be hiked off from the

government, 11% of staff was uncertain and 32% disagreed.

4) In the same survey, we asked staff whether they agreed RTHK should adopt an operating
structure similar to that of the BBC. That is the body will receive some form of funding from the
government and will set up a board of directors who will be elected by the public in an open and fair
manner; while a Chief Executive Officer, which is equivalent to the current Director of Broadcasting,
will take charge of daily operation. The idea is close to what was proposed by the Committee.
Survey results showed 61% of the staff agreed to the idea while those who disagreed was merely
14.5%.

5) In addition, 70% of staff favoured legislation to ensure RTHK’s role as a public service

broadcaster.



( EEESAHEBREARTLS RTHK PROGRAMME STAFF UNION
. NERBEEIOR Radio Television Hong Kong
) BEES Broadcasting House, 30 Broadcast Drive, Kowloon.

B & @ 2339 6300 Tel: 2339 6300

6) The Committee fabricated RTHK staff were a group of people who were unwilling to change by
selectively quoting the survey findings of the Union. And concluded as Paragraph 96 read, “The
Committee does not favour the transformation of RTHK into a public broadcaster. Instead, it
proposes the establishment of a new public broadcaster with a fresh start”. The Union expressed

strong discontent and deep regret over the conclusion.

7) The report repeatedly selectively used data to distort actual situation. Paragraph 48 of the report
wrote, “According to research conducted by the Committee, in 2005, the PSB-like programme
output by commercial broadcasters was over 11,000 hours for TV...” while in Paragraph 49, it reads,
“ RTHK produced 557 hours of TV productions...” It appeared the Committee wanted to say
RTHK’s contribution was negligible and commercial TV station contributed a lot. However, the
reality is RTHK doesn’t have its own TV channel and could only broadcast its wide range of
programmes during designated hours. The Union is of the view that such comparison doesn’t carry
much weight. On contrary, under such constraint, RTHK produces a lot of high quality and
memorable programmes such as “Under the Lion Rock”, “Hong Kong Connection”, “The

Headliner”, and “City Forum”, etc.

8) Paragraph 95 in the report wrote “Any proposal to modify RTHK into a public broadcaster will
also pre-empt government decision on what role it may assign to RTHK, as a government
department, following the formation of a public broadcaster. The Committee has consciously steered
away from discussing this matter, as it falls outside of the Committee’s terms of reference” But it
concluded in Paragraph 96 “...a sea change in RTHK’s status is bound to be fraught with practical
and insurmountable problems, and not conducive to the start-up of a new public broadcaster.
Therefore, the Committee does not favour the transformation of RTHK into a public broadcaster.
Instead, it proposes the establishment of a new public broadcaster with a fresh start” The Union finds
the report contradictive, the conclusion hasty and unfair to RTHK staff as well as unconvincing to

the public.

9) The Union believes it is too early to draft an implementation plan as stated in Chapter 10 of the
report. We find it meaningless and impractical. The chapter should be dealt with during the next

round of government public consultation and should be drafted until the future of RTHK is set.

10) As to the report’s elaboration on “A new public service broadcaster”, we have the following

opinion:



e

( EEESAHEBREARTLS RTHK PROGRAMME STAFF UNION
. NERBEEIOR Radio Television Hong Kong
BEES Broadcasting House, 30 Broadcast Drive, Kowloon.
|EE : 2339 6300 Tel: 2339 6300

11)In terms of governance, the Union is highly concerned over the appointment of directors. We
believed the entire appointment process should be fair, transparent and allow public involvement.
The government should allow the public to have direct communications with incoming directors in a

bid to raise their recognition.

12) In terms of financing, we propose an interim review with a period of 5 years to assess market
response and to evaluate the 20% cap of other income of the new body is acceptable. The reason of

doing this is to make sure the new body will enjoy a stable and sound financial support.

13) On programmes and mission, we believe the future body should play a role in monitoring the

implementation of government policy to demonstrate the right of freedom of speech.

14) Conclusion: RTHK is an 80-year-old tree which had witnessed dramatic changes throughout
the years. On one hand, it has to perform its role as a media, but on the other hand, it comes across
the constraints as a government body. We should be grateful that the tree hasn’t fallen and still
upright and that we are still public broadcasting. However, this tree is being taken care of by
generations of RTHK staff. It will be a loss to Hong Kong people if the tree is to be uprooted. We

strongly insisted that RTHK should become the future public service broadcaster.



