
社區發展動力培育 

Community 
Development 
Initiative (CDI) 

 

香港廣播業的困局與未來發展的路向 

The Predicament of Hong Kong Broadcasting 

Industry and Its Future Direction 

 

二 0 一 0 年八月  August 2010  
 

立法會 CB(1)2981/09-10(02)號文件 

LC Paper No. CB(1)2981/09-10(02) 



行政撮要 

 
I. 香港廣播業多年來一潭死水，發展停滯不前。作為普通市民，我們的選擇就

只有兩家免費電視台，三家收費電視台，一家公營電台，和兩家商營電台。

廣播業的持續劣勢，已經令香港被其他地區迎頭趕上，落後於人。廣管局作

為推動香港廣播業發展的機構，擁有執法、發牌等權力，在過去幾十年卻了

無功績，對於今天這個困境，廣管局應負上最大責任。 

 
II. 無線電視在香港一直都有「獨大」的情況。過往公眾對無線提出的指控有很

多，包括無線禁止藝人亮相其他電視台；藝人面對其他傳媒必需用廣東話以

外的語言；亞視的外購劇不能播出無線合約藝人的廣東話原聲對白等。以上

這些做法是違反了《廣播條例》第十三條「禁止反競爭行為」1及第十四條「禁

止濫用支配優勢」2。但廣管局多年來坐視不理，任由無線壟斷坐大。就算

亞視提出投訴，也是肆意拖延。廣管局疏於執法絕對是導致今天廣播業發展

嚴重傾斜的最大原因。 

 

III. 香港廣播業的發牌制度存在極大問題。現時廣管局的組成由行政會議任命，

發牌制度也是由廣管局及行政會議作最後決定，不能上訴，亦不需要解釋，

整個程序欠缺透明度、問責性、獨立性。從民間電台案我們可以看到政府濫

用權力，獨攬大氣電波這項公眾資源，打壓民間聲音，破壞《基本法》及《香

港人權法案》賦予我們的言論自由和廣播自由，這種行為跟一些獨裁國家無

異，亦完全不符合「聯合國教科文組織」和「歐洲委員會」制訂的廣播規管

指引3。另一方面，他們卻運用權力，發牌給不合乎跨媒體條例的無線收費

電視，發牌給有大財團撐腰的雄濤廣播卻不發牌給有能力並有財力廣播的民

間電台，可見制度的不公平。 

 
IV. 今次的免費電視發牌，會成為香港廣播業的轉捩點。雖然目前公眾及業界仍

對跨媒體擁有權、網絡是否能覆蓋全港、申請人財政、投資承擔以及會否有

接駁費和機頂盒等額外費用有所疑慮，但我們認為有更多元化的選擇、促進

競爭、打破無線壟斷，都符合公眾利益。我們希望廣管局在能確保之後廣播

質素及解決公眾疑慮的前題下，應盡量放寬限制，讓更多申請者投入競爭；

並協助申請者解決以上可能發生的問題。此外，在延長的諮詢期內，應主動

設立不同渠道收納公眾意見，如多辦幾場公聽會，以作出最符合公眾利益的

                                                       
1 「持牌人不得從事廣管局認為目的 在 於防止、 扭曲或 在相當程度上限制電視節目服務市場

競爭的行為， 亦不得從 事該局認為會有如此效果的 行為」 
2 「處於支配優勢2的持牌人，其行為如有防止、扭曲或在相當程度上限制電視節目服務市場競

爭的目的或效果，即須當作濫用其支配優勢。」 
3他們要求規管機構獨立於政府，而發牌和規管工作都不應受到政治干預 



決定。 

 
V. 今次的免費電視牌照申請只是開始，我們相信廣管局大有空間推動廣播業發

展，為此我們有以下提議： 
 維 持 廣 播 業 的 公 平 競 爭 ， 防 止 壟 斷 ： 廣 管 局 必 需 正 視 這 個 問

題 ， 盡 快 執 法 ， 依 法 懲 罰 違 規 的 牌 照 擁 有 人 ， 並 可 考 慮 在 續

牌 時 加 入 條 件 要 求 其 遵 守。另 外，應 該 為「 公 平 競 爭 」和「 支

配 優 勢 」 加 入 更 多 解 釋 和 定 義 ， 使 其 更 貼 近 國 際 上 對 公 平 競

爭 的 定 義 。  

 提高決策透明度和問責性，保障人權和自由：現時的發牌制度為人垢

病，所以必需正視及改變才能促進廣播業發展，並保障公民受憲法保護

的自由及權利。 

 積 極 執 法 ， 維 持 廣 播 界 的 公 平 環 境 ： 廣 管 局 執 法 非 常 緩 慢 ，

往 往 需 要 很 多 個 月 的 時 間 處 理 ， 譬 如 商 台 的 政 治 宣 傳 事 件 。

無 線 的 問 題 就 更 加 是 多 年 積 累 ， 廣 管 局 一 直 坐 視 不 理 ， 即 使

收 到 投 訴 行 動 也 極 度 緩 慢 ， 不 停 拖 延 。 我 們 希 望 廣 管 局 未 來

可 以 更 加 積 極 和 嚴 謹 地 執 行 廣 管 法 例 ， 維 持 良 好 的 業 界 環

境 ， 達 到 其 成 立 目 標 。  

 定 期 公 開 諮 詢 公 眾 ， 採 納 公 眾 意 見 ： 過 住 的 幾 場 公 聽 會 反 應

熱 烈 ， 廣 播 頻 道 作 為 大 眾 共 同 擁 有 、 共 同 享 用 的 資 源 ， 公 眾

都 期 望 以 後 的 政 策 能 更 貼 合 他 們 需 要，因 此 廣 管 局 應 定 期（ 如

每 一 年 、 每 一 季 ） 進 行 公 眾 諮 詢 ， 舉 行 公 聽 會 ， 在 制 訂 政 策

時 考 慮 市 民 意 見 ， 方 可 保 障 公 眾 利 益 。  

 開 放 媒 體 市 場 ， 以 公 眾 利 益 為 依 歸 ： 首 先 ， 競 爭 愈 激 烈 ， 參

與 者 愈 要 靠 製 作 高 質 素 的 節 目 脫 穎 而 出 ， 令 廣 播 業 百 花 齊

放 。 第 二 ， 將 不 同 背 景 的 投 資 者 帶 入 市 場 ， 照 顧 不 同 社 群 的

利 益 。 第 三 ， 公 眾 參 與 的 大 眾 媒 體 能 更 有 效 反 映 民 生 問 題 ，

並 發 揮 第 四 監 察 權 4， 幫 助 政 府 改 善 施 政 。 第 四 ， 言 論 自 由 、

廣 播 自 由 是 人 權，政 府 不 能 剝 削 踐 踏。廣 播 頻 道 是 公 共 資 源 ，

現 在 技 術 普 及 ， 廣 管 局 還 獨 攬 著 這 項 重 要 的 公 共 資 源 ， 違 反

自 由 市 場 原 則 ， 亦 是 香 港 廣 播 業 無 法 蓬 勃 發 展 的 一 大 原 因 。  

 盡 快 推 廣 數 碼 廣 播 ， 以 容 納 更 多 頻 道 ： 數 碼 廣 播 可 以 開 闢 更

多 頻 道 予 公 眾 申 請 ， 讓 觀 眾 更 多 選 擇 ， 促 進 競 爭 ， 亦 能 解 決

香 港 因 山 多 而 容 易 接 收 不 清 的 問 題 。 廣 管 局 應 盡 快 推 動 這 項

科 技 的 發 展 ， 而 不 是 以 規 限 廣 播 模 式 為 藉 口 來 規 限 廣 播 業 的

發 展 。  

                                                       
4傳媒是除行政、立法、司法外的第四監察權，負責監察政府施政，將不足與缺陷的地方揭露，

鞭策政府改善施政，要他們聆聽市民聲音。 



 鼓 勵 社 區 電 台 、 社 區 電 視 、 社 區 多 媒 體 中 心 的 發 展 ： 社 區 媒

體 可以讓民間參與廣播業，讓個別社群的口味得到照顧，同時間，市

民可以透過參與節目製作和頻道發展，建立社區網絡，發展區內經濟，

實踐創意工業，足 見 其 好 處 。  

 製 播 分 家 ， 要 求 外 判 部 分 節 目 製 作 ： 現 在 內 地 都 逐 漸 實 行 製

播 分 家 ， 香 港 卻 仍 然 沿 用 其 垂 直 式 經 營 的 手 法 ， 製 作 大 多 是

電 視 台 自 己 包 辦 ， 缺 乏 衝 擊 。 現 在 英 國 規 定 每 個 電 視 台 有 一

定 百 分 比 的 節 目 必 需 外 判 讓 獨 立 製 作 公 司 製 作 ， 香 港 可 彷 效

這 個 做 法 作 為 發 牌 要 求 ， 激 活 節 目 創 作  

 設 立 公 眾 頻 道 ， 加 強 社 會 參 與 ， 促 進 言 論 自 由 ： 香 港 政 府 在

審 批 牌 照 給 有 線 電 視 時 曾 經 提 及 要 設 立 公 眾 頻 道 。 當 時 是 規

定 有 線 必 須 撥 出 頻 道 的 一 些 播 放 時 間 去 讓 公 眾 的 團 體 去 廣 播

其 節 目 ， 但 後 來 則 推 說 沒 有 需 求 云 云 。 公 眾 頻 道 是 一 個 可 以

讓 公 眾 通 過 大 氣 電 波 表 達 聲 音 的 渠 道 ， 既 能 促 進 言 論 自 由 ，

也 能 做 到 社 區 電 視 的 部 分 目 的 。 政 府 好 應 考 慮 在 開 放 免 費 牌

照 的 同 時 也 設 立 公 眾 頻 道 。  



Executive Summary 

 

I. Broadcasting industry in Hong Kong has been a pool of backwater, and the 

development has been sluggish. Hong Kong Citizen choices are limited to two 

free TV stations, three pay TV station, one public radio station and three 

commercial radio stations. The persistent poor industry environment makes Hong 

Kong lagging behind other regions. Hong Kong Broadcasting Authority (HKBA) 

being the organization that aims to promote growth in the industry, which owns 

the power to execute ordinance and licensing, has done nothing much in the past 

tens of years. If someone has to be accountable for today’s predicament, HKBA is 

the one to bear the biggest responsibility. 

 

II. Hong Kong Television Broadcasts Limited (TVB) has been dominating the sector 

for a long time. Accusations as such include TVB forbidding artists to take part in 

functions of other TV stations; artists have to be interviewed by other media other 

than TVB in languages other than Cantonese; Asia Television Limited (ATV) 

cannot play the original voice of the artists contracted with TVB in purchased 

drama episode etc. The above behaviors already violate “Broadcasting 

Ordinance” – Section13”5 “Prohibition on anti-competitive conduct” and 

Broadcasting Ordinance” – Section14”6 “Prohibition on abuse of dominance”. 

Nevertheless HKBA has neglected this for many years, allowing TVB to 

dominate and expand without any restrictions. Its competitor, ATV has fired an 

official complaint, but not much progress is made. HKBA’s loose execution of 

law is definitely the cause of today’s seriously tilted broadcasting environment.  

 

III. The licensing process of Hong Kong broadcasting industry is very problematic. 

The formation of HKBA is appointed by the ExCo. The final decision power also 

lies in the ExCo in the current licensing system, there is no appeal mechanism 

and no explanation is required. The whole procedure lacks transparency, 

accountability and independence. The Citizens’ Radio case shows how Hong 

Kong government abuses its power, monopolizes our public airwaves, suppresses 

public voice, and damaged the freedom of speech and broadcast that guaranteed 

                                                       
5  “a licensee shall not engage in conduct  which, in the opinion of the Broadcasting Authority, has 
the purpose or effect of preventing, distorting or substantially restricting competition in a television 
programme service market”, 
6 “A licensee who is in a dominant position is deemed to have abused its position if, in the opinion of 
the Broadcasting Authority, the licensee has engaged in conduct which has the purpose or effect of 
preventing, distorting or substantially restricting competition in a television programme service 
market.” 



by “Basic Law” and “Hong Kong Bill of Rights Ordinance”. These authoritarian 

behavior does not adhere to the guideline formulated by UNESCO and the 

European Commission for regulating broadcasting services. The ExCo used their 

power to grant a license to TVB that violates cross-media restriction in the 

ordinance, licensed Wave Media supported by consortiums, but not Citizens’ 

Radio which is technically feasible and financially capable but run by general 

citizens. The fairness of the system is highly questionable. 

 

IV. The approval of new domestic free TV license will be the turning point of Hong 

Kong broadcasting industry. Though the public and the industry are still in doubt 

on the issue of: cross-media ownership, network coverage, applicants’ financial 

soundness, commitment to investment and the extra charges for connection or 

set-top box, we think that it is to the public interests if we can have more 

competitions, which can lead to more options and collapse of TVB’s kingdom of 

monopoly. HKBA should relax the restriction and allow more players into the 

market, given that it can ensure quality of broadcasting in the future and resolve 

public concerns. Moreover, HKBA should set up more channels to collect public 

opinions, such as more public hearing sessions during the extended consultation 

period to ensure it makes the decision that serves public interests the best. 

 

V. The domestic free TV license application is only the beginning of improving 

today’s industry environment. We believe there are still rooms for HKBA to 

promote growth of the industry. Our suggestions are as follows: 

  Maintain a fair environment for competition, Prevent any form of 

dominance: HKBA has to face the problem and execute its power as soon as 

possible to penalize law-violating licensee, and consider making it a condition 

for license renewal. Moreover, it should explain and define “fair competition” 

and “dominating advantage” in greater details o something closer to the 

international standard. 

 Raise accountability and transparency of licensing procedures, Protect 

human rights and freedom:  The fairness of existing licensing system is 

highly questionable, therefore the system has to be changed to encourage 

healthy development of the industry, and hence citizens’ freedom and right are 

protected. 

 Proactive law execution to maintain a fair environment: HKBA takes too 

long to conclude a case, the CRHK political advertisement incident need more 

than a month to execute and the monopoly of TVB has also persisted for years, 

HKBA chooses to turn a blind eye to it, and even after it received complain, 



and it has been too slow to response and delayed in definitely. Therefore we 

hope HKBA can be more proactive and rigorous in ordinance execution, in 

order to maintain a healthy environment for the industry, and fulfill its 

objectives.  

 Regularly consult the public, adopt public opinions: The consultation 

sessions held in the past had received a lot of feedbacks. As Broadcasting 

channels are resources that are owned and shared by the public, thus, the 

public deserved to be consulted for better formulation of broadcasting policy 

to fulfill their needs. Therefore HKBA should regularly hold consultation 

sessions (i.e. every quarter, every year), and consider public feedback before 

planning its future strategy. This could better protect public interests.     

 Open the media market, place public interests in the first priority: 

Firstly, when there are more competitions, the players will have to produce 

higher quality programmes to stand out, which in turn will diversify our 

programme choices. Secondly, different types of investors will represent 

interest from different groups. Thirdly, widening public participation can 

effectively reflect problems of people’s livelihood, strengthening the fourth 

power7, in order to monitor and improve governance. Fourthly, the freedom of 

speech and broadcast are human rights that should be protected by Hong Kong 

government. Nowadays, the development of broadcasting technology has 

lower the entry cost to broadcast themselves, and we do not see any needs for 

HKBA to guard the broadcasting from the public. And we also argue that the 

monopoly of broadcasting by the HKBA is against the free market principal 

and is the major factor that obstructing the broadcasting industry to flourish.  

  

 Implement digital broadcasting technology as soon as possible, Increase 

number of available channels:  Digital broadcasting can provide more 

channels for the public to apply. More providers means increasing industry 

competition, and a larger variety of programmes. The problem of weak and 

unstable signals because of Hong Kong’s hilly geographical characteristics 

can also be solved. HKBA should quickly promote this technology, and 

refrain from using the same excuse, saying that there are insufficient channels 

to slow down the development of broadcasting industry.  

 Encourage the setting up of community radio stations, community TV 

and community multi-media centre: community mass media allows citizens 

to participate in production, and tastes of individual groups be taken care of. 
                                                       
7 Media is the fourth power, apart from legislation, executive and judiciary, to monitor governance, 
expose flaws, and give an impetus for the government to improve on its ruling and urge them to listen 
to the people. 



At the same time, people can build social network, develop local economy, 

and promote development of creative industry through involvement in 

production.  

 Separating production and broadcasting, request market players to 

outsource part of the production: Nowadays mainland China is gradually 

practicing the separation of production and broadcasting, but Hong Kong still 

sticks to its original vertical mode of operation that the TV stations produce 

their own programmes. Now UK requires each TV station to outsource a 

certain percentage of its programme to external independent producers. Hong 

Kong can follow the practice, make it a requirement for renewal or approval of 

license to create some sparks for Hong Kong production. 

 Set up public access channels, strengthen social participation, promote 

freedom of speech: When Hong Kong government licensed Cable TV, it had 

mentioned and supported the idea of setting up public access channel but later 

it backed down and argued that there was no demand. Public access channel is 

a way for the public to make use of the airwaves. The setting up of public 

channels can promote freedom of speech, which is also one of the objectives 

of community TV. The government should seriously consider adding such a 

requirement when approving the new domestic free TV licenses.  



 

1. 簡介 

廣播業發展停滯不前 

 
1.1. 香港是少數沒有民主政制但言論尚算自由的地方。雖然如此，要踏足廣播業

的門檻卻是相當高。多年來，我們就只有兩家免費電視台，三家收費電視

台，一家公營電台，和兩家商營電台。自二十年前起，就沒有再多的電視

台和電台供市民選擇。8開放收費電視市場一舉固然為有能力的市民提供更

多選擇，但對於沒有能力的市民來說，選擇仍是少得可憐。台灣就有近二

百個電台，連北韓這個言論自由不開放的國家也有十六個 AM，十四個 FM
電台和十一個短波廣播電台。9台灣以至中國的二三線城市，一開電視電台

有至少幾十個頻道10，競爭非常激烈，製作單位沒有辦法不用心製作更多

高質素的節目來吸引觀眾才能在市場立足，香港的「慣性收視」、「一台獨

大」局面基本上不會發生。從經濟學的角度看，缺乏競爭會使行業營運者

沒有效率，消費者選擇少，直接影響到公眾的利益。 

 
1.2. 今時今日的廣播業來這個境地有很多原因：市場不開放，多年來沒有批出牌

照；廣管局沒有依法阻止壟斷；科技上遠遠落後其他國家，沒有推行數碼

聲音廣播，令頻道數目不足等。然而，廣管局的職能就是要推動廣播業的

發展，促進競爭，幫助行業帶入新科技，這些廣管局都有能力去辦得到。

今天，香港的廣播發展無論在內容、技術、多元化的方面都遠遠落後於其

他地區，造成今天這個局面，廣管局責無旁貸。 

 
1.3. 另外，傳媒是除行政、立法、司法外的第四監察權，負責監察政府施政，將

不足與缺陷的地方揭露，鞭策政府改善施政，要他們聆聽市民聲音。對傳

媒的限制也是限制了第四權的影響力。近來，傳媒自我審查、峰煙節目被

取消等事導致人心惶惶，擔心言論自由被收窄，有很多民間的組織已經在

網上開發很多不同頻道去反映他們不同聲音，問題只是大氣電波沒有開放

（或所謂全被佔用，但不是事實）所以最終我們還是只有兩家電視台和三

家電台。因此，廣播業已經不只是娛樂性的問題，而是關乎市民大眾的知

情權和言論自由的問題。 

 
1.4. 這份研究報告將會深入研究以往幾個廣播業的事件，包括香港電視廣播有限

                                                       
8《香江風情－箝制民間電台 港府悖離潮流》，鄭漢良，2010 年 1 月 24 日， 中國時報 
9《香江風情－箝制民間電台 港府悖離潮流》，鄭漢良，2010 年 1 月 24 日， 中國時報 
10《電視混戰 見小不見大》，馮應謙，2010 年 4 月 14 日，明報 



公司（無線電視）的反競爭個案，免費電視廣播牌照申請，民間電台風波

和商台賣政治廣告的事件，去了解香港廣播業發展為甚麼停滯不前，然後

提出改善的建議，以扭轉現今局面。 

 

2. 背景資料 

 
《廣播條例》中的反競爭條文 

 
2.1. 香港雖無跨界別公平競爭法，但在《廣播條例》內有反壟斷限制。廣管局作

為監管機構有權就懷疑反競爭的投訴作出調查及懲處。 

 
2.2. 《廣播條例》第十三條「禁止反競爭行為」的條例列明「持牌人不得從事廣

管局認為目的 在 於防止、 扭曲或 在相當程度上限制電視節目服務市場

競爭的行為， 亦不得從 事該局認為會有如此效果的 行為」。而那些反競

爭行為明文包括「防止或 限制向競爭者提供貨品或 服務的 行為」、「對交

易上的其他各方所訂立的相等協議施加不同的條件，以致他們處於競爭劣

勢」和「規定協議的其他各方須接受附加的義務方與其訂立協議， 而該等

附加的義務， 就其性質或商業慣例而言，是與協議的的標事項無關的」。 

 
2.3. 《廣播條例》第 14 條「禁止濫用支配優勢」的內容如下：「處於支配優勢的

持牌人，其行為如有防止、扭曲或在相當程度上限制電視節目服務市場競

爭的目的或效果，即須當作濫用其支配優勢。」而要鑑定電視台是否有濫

用支配優勢，廣管局有以下的描述：「假如持牌人利用此優勢，直接或間接

妨礙競爭過程，以及損害競爭對手、供應商、顧客／觀眾的利益，即屬濫

用支配優勢。11」 

 
2.4. 在評估廣播持牌人是否有反競爭行為，其中的基準包括「縱向限制」12。「縱

向限制」指在產品或服務的供應過程中，處於供應鏈不同層面的機構之間

達成協議，限制其中一方或多方，或其他競爭對手的自由商業活動。縱向

限制有時候可產生防止、扭曲或在相當程度上限制競爭的目的或效果。「縱

向限制」包括但不限於「獨家交易協議，即合約的一方限制另一方選擇和

誰人交易或交易的內容，這可能預先排除市場上的競爭對手。」 

 

廣管局的職能 

 

                                                       
11 《廣播條例保障競爭條文援引指南》第 77 條 
12《廣播條例保障競爭條文援引指南》第 74 項 



2.5. 廣播事務管理局是於一九八七年根據《廣播事務管理局條例》(第 391 章) 成

立的獨立法定組織，負責確保廣播服務維持適當的標準；協助香港特別行

政區政府執行廣播政策；以及推行一切相關的法例和牌照規定。  

 
2.6. 廣管局在其網頁聲稱其「理想」是令廣播機構 能夠在一個備受支持而且公

平的環境中提供廣播服務、不斷創新；令社會人士 得能享受各式各樣資訊

啟智、教育娛樂兼備的優質節目。 

 
2.7. 廣管局又稱其「使命」和「廣播政策的目標」是為市民提供更多節目選擇，

以照顧社會不同人士的品味及興趣；鼓勵廣播界多加投資、創新並進行技

術轉移；確保廣播機構可在公平而有效的競爭環境中提供服務等；及推動

香港成為區域廣播與通訊中心。 

 

憲制賦予的言論及出版自由 

 
2.8. 《基本法》列明香港居民享有言論、新聞、出版的自由13。 

 
2.9. 《香港人權法案》明確指出「人人有發表自由之權利；此種權利包括以語言、

文字或出版物、藝術或自己選擇之其他方式，不分國界，尋求、接受及傳

播各種消息及思想之自由。14」 

 

3. 無線電視的壟斷 

 
3.1. 無線電視在香港一直都有「獨大」的情況。據香港浸會大學新聞系助理教授

杜耀明的資料顯示，過去 16 年，無線和亞視各佔本地粵語頻道的市場份

額，由 1994 年的 7:3，到 1999 的 8:2，到 2007 年變成 9:1。15其他研究也

有類似的結果。無線電視在回歸前佔的市場份額超過 75%16，香港超過 80%

的電視廣告收入也有無線獨享17。這些數據都顯示無線佔的市場份額遠高於

廣管局定義擁有「支配優勢」的 50% 佔有率18。無 線 電 視 的 收 視 率 在 黃

金 時 段 ， 向 來 都 有 平 均  20 多 至  30 多 點 的 收 視 ； 而 亞 洲 電 視 的

                                                       
13《基本法》 第三章第 27 條 
14 《香港人權法案條例》 第 16 條 
15

《解構行業新機遇電視業新時代》，《盛世雜誌》2006 年 10 月號 
16 “Hong Kong”, Karen Gwinn Wilkins, The Museum of Broadcast Communications, accessed on 8 Jul 
2010, http://www.museum.tv/eotvsection.php?entrycode=hongkong 
17 “The Other Hong Kong report”, pp 390, Joseph Y.S. Cheng, HK: Chinese University Press, 1992 
18

根據《廣播條例保障競爭條文援引指南》第 55 條，「支配優勢」的定義為「假如持牌人市場佔

有率持續高於 50%，則在沒有相反證據支持的情況下，會假定該持牌人處於支配優勢。」 



任 何 節 目 很 少 會 過 10 點 19。 這個「慣性收視」的情況已在香港持續多

年。就算無綫電視和亞洲電視在同一時段播映同一節目，共用同一組訊號

及畫面，無線電視的收視仍會大幅超越亞洲電視，例如煙花匯演、沈殿霞

追悼會、港台節目、特首答問大會等20。紀錄指無線電視曾因發射站故障令

所有觀眾未能收看該台節目達三十分鐘之久，畫面只有雪花，仍成功取得

五成多收視21。根據這些情況，我們絕對可以斷定無線電視在香港的電視市

場裡有「支配優勢」。 

 
3.2. 在零八及零九年，廣管局接到有關對於公平競爭法的投訴分別為一宗22及零

宗。二零一零年的預算投訴數字已去到九宗23，其中亞洲電視對無線電視

作出反競爭行為的投訴受到關注。 

 
3.3. 亞視提出的指控包括：無線通過與藝人或歌手在不成文規則下，禁止藝人亮

相其他電視台，令藝人未必能與亞視合作，藝人面對其他傳媒的訪問，也

必需用廣東話以外的語言回答，從而壟斷藝人；亞視的外購劇集內若有與

無線有合約的藝人，不能播出廣東話原聲對白，要特意為其配音，影響作

品效果；無線為廣告商提供大額折扣，令其不在亞視賣廣告；香港電台一

些高收視節目只在無線播放等。而關於這宗投訴的調查正在進行中24 

 
3.4. 無線電視以低廉條件（數百元車馬費，必須參與一定數量的節目）與本港大

部分歌星簽訂合約，限制他們加盟其他電視台；簽約無線的歌星接受其他

電視台訪問時，不得以廣東話發言，並不能參與其他電視台的節目和演出
25。這種情況，在外國鮮有發生。在其他國家，歌手屬自由身，除非有特定

節目的演出合約，否則可以到不同的電視台演出。電視台與歌手的關係是

互惠互利，歌手希望藉亮相增加知名度；電視台亦希望能藉歌手的知名度

增加收視。香港早前爆出的四大唱片公司風波26，正正就揭發了這種不平等

合約對歌手以及弱勢電視台的影響。 

                                                       
19

目前兩台的收視調查是由 CSM 公司負責，2006 年開始，合約期為五年。調查對象是香港四歲

以上的電視觀眾，數目為 6294000 人。調查方法是抽樣形式，樣本訂戶數目是 600 至 650 之間，

不能少於 600。 
20 《六月份電視節目收視分析》，丹斯，1997 年 7 月號，傳媒透視，香港電台 
21 這是坊間流傳的說法，未有實質數據支持。 
22

有線電視被投訴在2007 年採用的終止服務手法涉嫌阻礙其訂戶終止有線電視服務及轉用競爭

對手的服務，後來廣管局栽定沒有足夠證據，投訴不成立。 
232010-2011 年財政預算案 pp.334 
24《亞視揭發無線與藝人簽不公平合約》， 2010 年 01 月 25 日，星島日報 
25 杜耀明聯署信內容 
26 無線電視與 EMI、Sony、環球、華納因為版稅問題未能達成共識，無線因而禁播及杯葛四大唱

片公司旗下歌手出鏡機會 



 
3.5. 根據現實證據，我們有理由相信無線電視的確違反了《廣播條例》中的反競

爭條文以及濫用支配優勢條文。無線限制藝人亮相其他電視台以及規定不

能以廣東話進行採訪，與廣管局列舉的其中一種反競爭手段，「獨家交易協

議，即合約的一方限制另一方選擇和誰人交易或交易的內容，這可能預先

排除市場上的競爭對手。」27相符，所以無線的行為正正就是「限制向競爭

者提供服務」，並在「協議施加不同的條件，以致他們處於競爭劣勢」28。 

 

3.6. 廣管局對「協議」一詞的定義為「協議無論可否在法律上執行、是書面或口

頭性質，以及所謂君子協議，皆包括在內。29」因此，即使合約上沒有白紙

黑字地寫明違反《廣播條例》的規定，只要有證據去證明，即使不是書面的

協議，指控也可以成立。而且，民間有些組織已取得過往無線的藝員合約作

為證據，在真憑實據下，廣管局絕不能讓無線逃之夭夭。 

 

3.7. 廣管局亦清楚說明「因藝人合約產生的反競爭問題，不在《廣播條例》規定

的豁免範圍內，若協議的限制條文在影響其他藝人的類似合約內重覆出

現，就有可能違反保障競爭條文的規定」30。 

 

3.8. 以上陳述的狀況持續多年而且有不斷惡化的跡象，廣管局卻坐視不理，鮮有

執法，造成今天強弱懸殊的局面。更諷刺的廣播局長曾說廣管局「採取…

鼓勵競爭的規管模式，……也包括法定競爭條文的執行。」他們多年來雖

坐擁管理廣播業最大的權力，卻沒有盡負上輕微的義務，如無牙老虎般任

由廣播業界被蠶食，更加無法履行自己所作出的大部分承諾。為此廣管局

必須負上責任。 

 

4. 免費電視牌照申請 

 

4.1. 城市電訊 (香港)有限公司、奇妙電視有限公司(有線電視)及香港電視娛樂有

限公司（電訊盈科）分別在二零零九年年尾和二零一零年提出免費電視牌

照的申請。31 

 

4.2. 廣管局會依據現行的《廣播條例》列出的審批條件去審批。在《本地免費電

                                                       
27 《廣播條例保障競爭條文援引指南》第 74 項 
28 《廣播條例》第 13 條 
29 《廣播條例保障競爭條文援引指南》第 16 項 
30《廣播條例保障競爭條文援引指南》第 21 項 
31“免費電視風雲一觸即發”, 2010 年 7 月 10 日, 東方互動 
 



視節目服務牌照申請指南》V部羅列了申請免費電視牌照的「評核準則」：

(a)財政上的穩健程度和在投資方面所作出的承擔 (b) 在管理及技術方面

的專門知識(c)節目的種類、數量和質素(d)技術可行性及服務質素(e)開展服

務的速度(f)對市民造成最少不便(g)為本地廣播業、觀眾／消費者及整體經

濟帶來的利益(h)控制質素及遵守規定。 

 
跨媒體擁有權限制 

 
4.3. 現在的三位申請人都同時擁有收費電視。《廣播條例》（第562章）附表1第2

部訂明對跨媒體擁有權限制的規定，這樣的條列是為了保障公眾利益。 一

般來說，持有一種媒體牌照（報章、電視、雜誌、廣告宣傳代理、聲音廣

播）的持有人並不能持有第二個同類或不同類的媒體牌照；控制媒體持有

人的人士、其東主、其控權人及相聯者，亦不合資格，除非取得行政長官

會同行政會議的事先書面批准。政府訂立這些規定的目的，是為了避免廣

播業及其他相關界別出現利益衝突、媒體壟斷和編輯單一化32。  

 

4.4. 關於跨媒體擁有權限制，我們可以參考過去案例。二零零六年，李澤楷被指

同時擁有電訊盈科旗下的Now寬頻電視，以及《信報》的控制權，可能違

反了《廣播條例》跨媒體擁有權限制的規定。 

 
4.5. 就某人是否對某公司「行使控制」的法律釋義為「(i)該公司的董事或主要人

員；(ii)實益擁有該公司多於15%的有表決權股份的實益擁有人；(iii)該公司

多於15%的有表決權股份的表決控權人；或(iv)憑藉規管該公司或任何其他

公司的組織章程大綱或章程細則或其他文書所賦予的權力，具有權力確保

該公司的事務是按照其意願處理的人。」 33 

 
4.6. 後來廣管局調查後34，得悉李澤楷是控股公司「盈科拓展集團」的財產受予

人；「盈科拓展集團」間接持有「盈科亞洲拓展」約75%股份；「盈科亞洲

拓展」則持有「電盈」約23%股份。擁有Now收費電視的是「電盈媒體」，

「電盈媒體」則是「電盈」的全資附屬機構，而李澤楷是「電盈」的主席。 
 

4.7. 根據廣管局的調查報告，基於(i) 李澤楷並非「電盈媒體」的董事或主要人員

（李當時為「電盈」主席，「電盈媒體」和「電盈」是不同機構）；(ii)從法

律而言，「電盈媒體」的實益擁有人只有PCCW Interactive Media Holdings 

                                                       
32 《廣播條例》（第 562 章）附表 1 第 2 部 
33 《立法會十九題：跨媒體擁有權限制》，2006 年 12 月 20 日，香港政府新聞稿 
34 《廣播事務管理局於二零零八年五月二日公布就與電訊盈科媒體有限公司和信報財經新聞有

限公司相關人士是否遵守《廣播條例》的調查結果 》，2008 年 5 月 2 日，廣管局新聞稿，廣播

事務管理局秘書處 



Limited，不是李澤楷本人； (iii) 其公司的表決權不屬於他本人，而是屬於

有關信託公司的專業受託人(iv) 其公司毋需遵從李澤楷的意願行事，故此

李澤楷並沒有在《條例》的定義範圍內對電盈媒體行使控制。 

 
4.8. 至於《信報》的持有，李澤楷並不願意提供有關資料。據悉李澤楷以離岸信

託公司Clermont Media Limited的名義去購買《信報》的股權，法例上李澤

楷只是委託人，非《信報》話事人；而李澤楷過去多次透過電盈及個人名

義捐款予慈善組織，故信託基金的受益人乃慈善機構不是他本人。因而，

在法例上，持有《信報》的是信托基金而非其人35。不過，由於廣管局已裁

定李澤楷本人沒有持有「電盈媒體」，所以無論李澤楷是否持有《信報》也

沒有觸犯《廣播條例》（沒有同時持有兩種牌照），亦毋需繼續調查。 

 
4.9. 另一個可供參考的案例為無線旗下的收費電視申請收費電視牌照。1998

年，無線電視成立「銀河衛星廣播有限公司」（銀河衛視）；2004年，政府

開放收費電視市場，銀河衛視競投收費電視牌照。限於《廣播條例》，無視

電視已擁有免費電視收費牌照，所以不能同時擁有收費電視牌照，除非得

到政府行政會議批准。 

 
4.10. 當時業界和立法會議員擔心發牌給無線，會造成壟斷，而且豁免是給予特權

的做法。而無線則反指其優勢來自其競爭力，所以政府不應為了扶助弱者

而懲罰有競爭力的市場參與者。後來，行政會議最終還是以「公眾利益」

為由，連同其他四名申請者，將牌照批予銀河衛視36。 

 

4.11. 不過，另一方面行政會議亦對銀河衛視加上「防火牆」附帶條件37，包括無

線電視不可擁有銀衛多於49％控制權；銀河衛視須獨立運作；不得與無線

相互補貼；銀衛須競投無線電視製作的節目頻道（在獨家情況下），不得簽

署獨家節目合約，；無線電視自製節目在其免費頻道播放後一年內，不得

在收費電視播放等；而銀衛亦必須在獲准發牌後18個月才能經營收費電

視，以免搶占先機。 

 
4.12. 雖然九倉已擁有有線電視的收費電視牌照，而電盈媒體也擁有Now 寬頻，

根據法例他們不能同時擁有免費電視牌照。但根據李澤楷的電盈案例，現

在九倉及電盈分別以奇妙電視及香港電視娛樂來申請牌照，未必會觸犯跨

媒體擁有權限制，這要看股分比例及控制權等等。而就算他們真的在這部

分不獲通過，也有機會如無線一樣得到豁免。 

                                                       
35 《信報李澤楷權益捐作慈善 迴避跨媒體規例理據 受益非本人》，2006 年 12 月 7 日，明報 
36

《七月傳媒事件簿》，梁麗娟，2000 年 8 月號，傳媒透視，香港電台 
37 《七月傳媒事件簿》，梁麗娟，2000 年 8 月號，傳媒透視，香港電台 



在二零零四年，收費電視市場只有兩名參與者有線電視及互動電視，而有

線電視可算是在該市場「獨大」，情況就同現在的免費電視市場一樣。廣管

局當年的發牌和行政會議的豁免是為了引入競爭，引入新經營模式及節目

概念，令服務趨向更多元化。若果果年行政會議認為六個收費電視經營者

也不夠，要再加入第七個競爭者無線才符合「公眾利益」；那麼現在免費電

視的市場尚且比收費電視更大（因更多人有能力去收看免費電視），行政會

議沒有理由不去豁免九倉和電盈（若觸犯條例），讓他們能同時擁有兩個牌

照。而就算三個牌照全數批出，免費電視也只有五個競爭者，比當年的收

費電視市場的七家經營者38仍然是較少。因此，若果符合公眾利益，即使是

觸犯了跨媒體擁有權限制，行政會議也應該豁免。若行政會議不願意豁免，

在沒有合理理由的情況下，就證明了一點：行政會議偏幫無線電視，用競

爭及「公眾利益」理由令無線有機會加入收費電視的競爭，卻漠視「公眾

利益」去保護無線免費電視免受競爭。 

 

覆蓋全港的網絡 

 

4.13. 另一個申請免費電視牌照的條件是「以節目能在全港接收(以廣管局感到滿

意者為準)的方式提供服務。」39 
 

4.14. 免費廣播慣常使用的大氣電波UHF頻譜，經數碼壓縮技術擴容後有五組，但

已全被佔用或留用：一組供無線作數碼及高清廣播、一組供亞視作數碼及

高清廣播、一組供亞視和無線繼續提供傳統模擬廣播、一組預留給香港電

台的數碼公共廣播頻道，最後一組將作公開競投，引入流動電視服務。由

於現時五組大氣電波頻譜已全被佔用或留用，新申請者須另行設法解決傳

送問題，例如使用光纖、微波、衛星廣播或其他技術傳送信息。若單一傳

送技術不足以覆蓋全港用戶，也可混合其他技術一同使用，達至全民可收

看40。 

 

4.15. 城市電訊現時採用的是香港寬頻的光纖網絡傳送訊息至大廈公共天線，對於

在唐樓、郊區等地區，訊號未必能完全覆蓋；而電盈的電視訊號現時主要

透過網上行寬頻傳送入屋，若要以此技術廣播，收看免費電視的用戶需額

外加裝機頂盒，以及須擁有電盈的寬頻接駁，因而也是一個障礙。有線電

視在計劃書提出以混合光纖同軸線網絡提供服務41。根據有線電視的資料，

他們現有的地下網絡已經覆蓋香港 97﹪的地區，比免費電視的98.3%略

                                                       
38 九倉有線、銀河衛視、Yes TV(HK) Ltd、譜樂視(TV Plus 原為太平洋數碼衛視) 、香港寬頻(城市

電訊) 、電盈(NOW.COM)寬頻電視、美亞電視  
39 《本地免費電視節目服務牌照申請指南》第 3.9 條 
40《城電有線難辦免費電視 大氣電波頻譜全遭佔用》2010 年 1 月 7 日，明報 
41《免費電視戰升級電盈參戰》2010 年 1 月 19 日，香港商報 



低。即使大氣電波中沒有足夠頻譜，奇妙電視仍能提供服務，而且有關的

服務可以立刻展開42。 
 

4.16. 「節目能在全港接收」的定義是「以廣管局感到滿意者為準」，十分含糊。

若果奇妙電視真的做到97%的覆著率，廣管局又會否以仍然未能在全港接收

為由駁回其申請？我們認為，大眾都想有更多的媒體可供選擇，引入競爭

或可改善壟斷局面，絕對符合公眾利益，所以廣管局應在這方面放寬多少

限制，並公開是次申請的客觀覆蓋標準，如93% 或 95%，讓發牌變得更透

明和公開。 

 

4.17. 至於有市民擔心沒有機頂盒及網絡，而需要多付一筆金錢去安裝頻道，變相

並非免費；又或根本科技上不能做到導致不能收看新的免費電視，變成三

等甚至四等觀眾。這些都必需交由申請人去解釋他們的做法，如津貼機頂

盒，再由廣管局決定是否發牌。 

 

財政上的穩健程度和在投資方面所作出的承擔 

 

4.18. 《本地免費電視節目服務牌照申請指南》第5.1(a) 條註明，「申請人須證明

能對建議計劃作出充裕的投資承擔，並須具有足夠的財政能力以作出所需

數額的投資。廣管局在評估申請人所提交的履約保證時，會考慮有關保證

能否有效約束申請人履行其所作承擔和責任。」43 

 

4.19. 首先，條例中「充裕」一詞意義含糊，很難斷定多少億的投資是「充裕」，

廣管局最好將此意義說明清楚，否則若果以此原因否定發牌，難以令人說

服。 

 

4.20. 城市電訊宣稱斥資二億一千萬元44，至於奇妙則六年內會投資十億45。無綫

電視單是零九年的支出就達二十八億元46，亞視近年搞數碼廣播，大股東查

懋聲入股時注入的八億元，不到年半已燒完47，所以有說城市電訊的投資太

少，未能顯示誠意，廣管局可能以此為由，拒絕發牌。 

 

                                                       
42《有線撼無綫 只欠一個牌 申請進軍免費電視 聲言萬事俱備》2009 年 7 月 29 日，明報 
43 《本地免費電視節目服務牌照申請指南》第 5.1(a) 條 
44《魔童王維基申辦免費電視》2010 年 1 月 1 日，太陽報 
45《奇妙電視擬免費電視營運首 6 年投資逾 10 億元》，2010 年 07 月 09 日，匯港通訊  
46 無線 2009 年度報告，計算損益表中各項經常及非經常性支出 
47《年蝕$8 億 大股東急斬纜 王維基狼吞亞視》，封面故事，第 979 期，壹周刊 



4.21. 雖然，有分析員指，二億元只能製作時事等資訊性節目，難以仿傚無線電視

做大型製作。不過他亦指香港寬頻的新聞部只有亞視三分一人手，但同樣

可以運作48。我們認為一個市場入面應該可以容納大大小小的投資者，不一

定要大財團才可以加入，只要該公司如《廣播條例》所言，能履行它申請

書上的注資承諾，而申請書上的發展計劃也是其注資可以支持到，即使注

資沒其他電視台多，也應批予牌照，讓電視台試行。就算是電影行業，也

有小本投資和獨立電影可以得獎和獲得青睞；零售業也有很多小商戶；商

界也有非常多中小企；而外國也不盡全是大電視台，有很多小的地方電視

台會製作與大電視台不一樣的節目，讓不同的觀眾群的口味都受到照顧。

說不定這些牌照申請者可以為電視業帶來新的經營模式，能很好地控制成

本之餘也能製作好節目，廣管局不應該以「小本」的原因去阻止這些投資

者加入市場，扼殺他們發揮的機會。 

 

4.22. 若果說怕這些投資者最後會挨不住而倒閉或退出，所以不能批予牌照，也是

不合理的說法。我們不能因為一個跑手有機會輸就不讓他們參與比賽，若

他們最後真的不能持續，那是他們抵不過市場競爭，亦無話可說，但最少

我們要給他們在市場佔一席位的機會。另外，亦有說開放免費電視市場可

能會令亞視倒閉，令無線毫無對手，這個原因亦不足以支持不發牌的說法。

亞視長期積弱，若果真的在開放後抵不住競爭而倒閉，那是競爭低下必然

會發生的事，是市場汰弱留強的自然結果。另一方面，新來的投資者若果

是有能力的，自然會取代亞視本來的份額。這個制度可令強者留下來，弱

者離開，或激發弱者的潛能去突破及做更好的節目給觀眾。從那方面說對

觀眾都是好事。容許競爭去選拔強者，才是對公眾利益有交待的做法。 

 

4.23. 經濟發展及勞工局局長葉澍?表示「行政長官會同行政會議可以公眾利益為

理由，批准不符合持牌資格人士對本地免費或本地收費電視節目服務持牌

人行使控制。根據《廣播條例》附表1第3(3)條的規定，行政長官會同行政

會議考慮公眾利益時，須考慮（但不限於）下述事項：(i) 對有關服務市場

的競爭的影響；(ii) 觀眾獲提供更多元化電視節目的選擇的程度；(iii) 對廣

播業的發展的影響；及(iv) 對經濟所帶來的整體利益。」
49因此，無論申請

者是否完全符合標準，只要批出牌照符合公眾利益，行政會議實可給予豁

                                                       
48《收費電視流血 免費電視熱炒》第 1036 期，香港壹週刊 
49《立法會十九題：跨媒體擁有權限制》，2006 年 12 月 20 日，香港政府新聞稿 



免。 

4.24. 有議員表達認為諮詢時間極倉卒，應多作點公眾諮詢才發牌50。事實是自去

年年底及今年年頭開始廣管局已接納這些申請，只是一直以來都沒有交代

進度，直到最近才突然加速進展。廣管局應從那時開始就多作公眾諮詢聽

取民意。就現階段看，我們同意廣管局應多作幾場公聽會，並定在今年年

底前必需完成審批，解決更多公眾的疑慮。 

 

4.25. 總括而言，有更多元化的選擇符合公眾利益，廣管局在能確保之後廣播質素

及解決公眾疑慮的前題下，應盡量放寬限制，讓更多申請者投入競爭。 

 

5. 民間電台案 

 

5.1. 香港民間電台是由由市民在二零零五年自發籌辦的非牟利電台，並向廣管局

申請牌照。自二零零四年，鄭經翰及黃毓民被封咪事件，令人憂慮言論自

由被收窄。而香港一直以來只有三家電台，市民的聲音在這些事件發生後，

可以透過大氣電波發聲的渠道越來越少。民間電台是為了擴展公眾發言權

的空間而成立的。 

 

5.2. 有關當局一直沒有給予民間電台回覆，直到二零零六年尾工 商 及 科 技 局

宣 布，行 政 長 官 會 同 行 政 會 議 已 拒 絕 民 間 電 台 的 聲 音 廣 播 牌 照 申

請 51。 其 中 最 具 爭 議 性 的 拒 批 原 因 ， 是 廣播頻譜有限，現 時 沒 有 足

夠 頻 道 讓 大 眾 的 電 台 播 放 ， 無牌廣播可能對警方、消防、急救、民航

通訊等部門造成干擾，而申請者並不具備應有的技術和財力，又認為香港

毋需設立社區電台。 
 

5.3. 行 政 會 議 拒 批 牌 照 的 這 幾 個 「 原 因 」 並 不 成 立 。 首 先 ， 香 港 是 有

足 夠 的頻道去開放大氣電波給市民申請。根據國際電信聯盟52的 FM 聲音廣

播頻道劃分，一般 FM 電台節目廣播所使用的 頻率在 VHF (FM)在 88.1 至

107.9MHz 之間，理論上每 0.1 區間便可劃為一個頻道，即香港在理論上可

提供差不多 200 條頻道；實際上，外國的一個地區也有超過一百多個電台

                                                       
50劉慧卿及黃毓民議員在立法會的資訊及科技委員會《關於申請本地免費電視節目服務牌照的公

眾諮詢 》內討論時提出 
51 《民間電台牌照申請不獲批》， 2006 年 12 月 12 日，政府新聞處 
52國際電聯是主管信息通信技術事務的聯合國機構。作為世界範圍內聯繫各國政府和私營部門的

紐帶，國際電聯通過其麾下的無線電通信、標準化和發展部門。 



頻道。而就算說，香港山多，為了在偏闢的地方都能穩定收到，可能需要

去到每 0.2 區間才劃一個頻道，那還有差不多一百個頻道。而技術上要避免

台與台之間互相干擾並非不可能53。 

 

5.4. 而目前為止，每年有 3000 多宗公用服務（警方、消防）受電波干擾的事件(如

手機，車輛安裝非法通訊裝置等) ，只有 2008 年 8 月 27 日接獲民航處的一

項投訴疑與民間電台有關。電訊管理局副總監在法庭上亦沒有指出有任何

一宗是受民間電台頻道的干擾。政 府 零 八 初申 請 禁 制令 禁 制 各人 再「開

咪 」時，亦 被 時 任高 院 法 官夏 正 民 指當 局 未 能提 出 證 據
54
。因此，說民

間電台的廣播干擾這些公用服務的通信是謬論、藉口。 

 

5.5. 而且，既然廣管局知道頻道不足夠，就好應該推行數碼廣播，增加頻道數量。

數碼廣播技術也可解決香港山多訊號容易受干擾的問題，音質更聲稱可媲

美唱片。英國一九九五年已開始發展數碼廣播，當時全國約有二百個電台，

都屬於公營和少量商營機構。到二零零七年，電台總數大幅增加到 510 個，

其中 172 個使用數碼廣播，並湧現了一批新的商營電台，專門提供小眾節

目55。數碼廣播的技術根本一早就存在，廣管局在 1998 年起已進行數碼廣

播試播56，但 12 年間竟也未成功推行數碼廣播，令廣播業毫無發展，是未

有好好履行其推動廣播業應用新科技和帶動業界進步的責任。 

 

5.6. 行政會議表示民間電台不具備應有的技術和財力去廣播，也並不合理。民間

電台過去曾成功進行多次網上試播、大氣電波試播，甚至多次非法廣播，

這都證明民間電台有技術及財力去進行廣播。 
 

5.7. 更 加 過 份 的 是，在 行政會議拒 絕 發 牌 的 一 年 後，由鄭經翰籌備的「雄

濤廣播」，在二零零八年一月遞交廣播申請，在同年八月就獲行政長官會同

行政會議批准有效期長達 12 年的牌照，整個過程只用了半年的時間57。這

就證明根本大氣電波有空間去容納其他廣播，這個發牌的動作完全在行動

上自我推翻之前的理由，證明之前的全是謊話。 
 

                                                       
53

陳方安生議員發言，立法會會議過程正式紀錄，2008 年1 月23 日 
54《指控民間電台干擾 電訊局共接 1 宗投訴》，2008 年 12 月 13 日，明報 
55 《不進則退的香港特區廣播格局》，甄美玲，傳媒透視  2009 年 08 月號 ，香港電台 
56香港電台數碼廣播測試 http://www.rthk.org.hk/about/digitalbroadcasting/ 
57《行政長官會同行政會議批准雄濤廣播的聲音廣播牌照申請》，２００８年７月９日，香港政

府新聞稿 



5.8. 鄭經翰的「雄濤廣播」是聯同富豪，包括東亞集團主席李國寶、信興集團董

事長蒙民偉等成立的；而眾所周知，鄭經翰本人與特首曾蔭權關係密切58。

而「民間電台」，由一眾泛民人士組成，節目內容不泛對政府的批評，和敏

感的議題包括「六四、七一」。在這個前題下，政府發牌予前者而不發予後

者，後者又不是沒能力去經營電台，就證明了政府是選擇性執法，偏幫財

團，打壓異見人士。 

 
5.9. 民間電台後來為《電訊條例》提出司法覆核，認為其違法違憲。東區裁判法

院在零八年一月裁定，《電訊條例》中有關審批電台牌照申請的條文缺乏透

明度，賦予特首及行會過大權力，違反《基本法》和《人權法》，下令撤銷

三名民間電台負責人的無牌非法廣播控罪，此裁決後被政府上訴得值而推

翻。東區裁判法院認為《電訊條例》違法違憲的理據為(一) 發牌與否，完

全由行政長官會同行政會議決定，不受任何限制和監督； (二) 沒有法定機

制，讓申請人就決定提出上訴； (三) 行政會議和廣管局不是獨立於政府； 

(四) 未有具體列明發牌與否的考慮範圍59。 

 

5.10. 這件事正正說明現時處理發牌的廣管局組成及發牌制度缺乏獨立性。 由於

一些國家仍利用廣播發牌和規管制度來打壓表達自由，「聯合國教科文組

織」和「歐洲委員會」近年分別制訂廣播規管的指引，要求規管機構獨立

於政府，而發牌和規管工作都不應受到政治干預，並需提高決策透明度和

問責性等。歐洲人權法院亦曾下達兩個判決，指有關的東歐國家拒絕發出

電台牌照給某些申請者，整個程序極不透明，決定亦顯得任意60。香港的情

況是，廣管局全數成員由行政長官委任，整個發牌機制又由行政長官及行

政會議擁有最終決定權；若廣播牌照的申請失敗，當局無須解釋任何原因，

在國際的基礎來說，是侵犯了自由和人權。這個機制，與及政府對廣播業

的態度必須改變。 

社區電台 

5.11.  至於工商及科技局通訊及科技科說香港不需要社區電台61港可謂相當落後

與保守。世界多個國家包括英國、澳洲、美國、加拿大、玻利維亞、厄瓜

                                                       
58《鄭經翰新電台獲批 12 年牌》，2008 年 7 月 10 日，明報 
59 《曾蔭權獨攬電訊條例大權》，2010 年 1 月 18 日，太陽報 
60《不進則退的香港特區廣播格局》，甄美玲，傳媒透視  2009 年 08 月號 ，香港電台 
61 立法會資訊科技及廣播事務委員會參考文件《有關廣播服務的事宜》，2005 年 11 月 14 日 



多爾、匈牙利印度、日本、佐敦、菲律賓、尼泊爾、南非、南韓、瑞典、

佐敦等都有合法的民間電台在運作中62。這些國家亦同時有非法廣播的電台

進行廣播，但有很多都採取容忍的態度，在功能上與合法的一樣。對比起

香港的嚴厲打壓，其他國家更明白社區電台的重要性。 

 
5.12.  社區電台是以小規模經營的非牟利廣播服務，志在提供一些大眾化的電台

不會提供的節目、提供地域化的資訊，以及為特定的社群服務。聯合國教

科文組織一直以來都在鼓勵社區電台和社區多媒體中心的發展，其研究也

有指出發展社區電台的好處63。廣播服務是一項珍貴的資源，開放社區電台

就是志在提供社區資源予不同社區，令不同的社群都能利用廣播去達到他

們的目的，不讓大財團專美，紓緩社會廣播資源不均及影響力不平等的問

題。 
 

5.13. 社區電台的實踐，一方面可以讓社群參與節目製作，讓基層有機會接觸新

技術和知識，另一方面可以建立社區互助網絡，強化社區內人與人的關係，

創造一個空間討論和分享及解決生活種種問題，亦 能 擴 大 他 們 的 聲 音 讓

社 會 及 政 府 作 出 回 應。對於一些弱勢人士，少數族群，如新移民，外藉

人士，小數族裔社群，社區電台對他們尤其重要，而他們可以以自己熟悉

的語言經營社區電台。另外，也有發展區內經濟的作用，讓區內的小店舖，

小生意，自僱工等，以廉宜的價格賣廣告，在社區裡做有效的資源配對。

政府近年提倡的創意工業，只聞樓梯響，沒有實質行動。社區多媒體中心

就是一個實踐創意的空間，能為香港的文化創意工業培養一些有實質經驗

的本地人材。 

 

5.14. 眾 人 皆 知，香 港 政 府 如 此 不 能 容 忍 社 區 電 台 的 出 現，是 因 為 懼 怕

民 間 聲 音，不 能 接 受 批 評。民 間 電 台 的 出 現，可 以 抗 衡 公 營 及 私

營 電 台 的 壟 斷，所 以 以 公 眾 利 益 為 前 題，香 港 政 府 好 應 該 擺 出 泱

泱 大 度 ， 設 立 制 度 發 牌 給 社 區 電 台 。  

 

從民間電台案看免費電視發牌 

5.15. 從以上個案可見，政府的而且確限制言論自由，拒絕聆聽市民聲音，作為一

個發達地區的政府，完全沒有包容和接納批評的量度。無論是聲音廣播或

免費電視，行政會議都有發牌，或給予豁免的能力。大家必需以民間電台

                                                       
62維基百科 
63 Community Radio Handbook, UNESCO-United Nations Educational, Scientific and cultural 
organization 



事件為鑑，若果三間申請免費電視牌照的公司，在沒有足夠的理據下被拒

發牌，或長期拖延進度，廣管局以至行政會議也要背上拑制言論自由的污

名，所以我們在此警戒有關當局必需審慎考慮。 

 

6. 商台政治宣傳事件 

 

6.1. 商業電台在二零一零年四月，接受民建聯的贊助，讓民建聯以大約六十

萬的價錢，買下十八個星期深宵二至六點的時段，製作一個名為《十八仝

人愛落區》的節目。同時，劉慧卿亦以私人名義用三萬八千四百元在商業

電台播出呼籲市民參加遊行的廣告64。 

 

6.2. 《廣播條例》附表 4 第 12 條明確列明「持牌人不得將任何屬宗教或

政治性質或關於任何工業糾紛的廣告納入在其服務內。」廣管局設定的《電

台業務守則——廣告標準》第 28 條也訂明﹕「除非得到廣管局事先批准，

否則不得播放有政治色彩的廣告」。劉慧卿自己也承認其廣告為政治廣告，

而事件沒有申請豁免，所以屬於違例。65至於民建聯的節目，則極具爭議性。 

 

6.3. 商台辯稱，香港沒有政黨法，而民建聯亦沒有註冊做政黨，所以未能界

定民建聯為政黨。其代表又說，這個節目是先有構思，再找贊助，此乃節

目而非廣告，所以不是一個政治宣傳。民建聯亦說其節目內容並非宣傳其

黨及當中政治人物，所以沒有違法。 

 

6.4. Kaid(2004)為「政治廣告」下了一個定義：在一般狀況之下是由一個候

選人或政黨買下或選擇各類機會，透過大眾媒體將企圖想要影響選民認

知、態度，以及行為之政訊息傳佈出去，因此政治廣告可被視為一種傳播

的過程66。McNair(2003)總結「政治廣告」為「支付了商業利率購買和使用

廣告空間，以傳遞政治信息給大眾。」 67 

 

6.5. 觀乎《十八仝人愛落區》已播出的節目內容，便是由民建聯力捧五名黨

員出任常任嘉賓主持，並由民建聯現任議員充當客席主持，如劉江華、陳

克勤、葛珮帆等，以預先錄音或現場直播的方式，去談論一些日常話題。

節目內不斷重復其政黨名稱，議員名稱，並褒獎其黨和其黨員的政績。首

                                                       
64 《 播 政 治 廣 告 「 罪 成 」  商 台 罰 款 》 2010 年 7 月 20 四 日 ， 星 島 日 報  
65 《 劉 慧 卿 終 認 賣 政 治 廣 告 》 ， 2010 年 5 月 1 日 ， 新 浪 香 港 新 聞  
66 Lynda Lee Kaid, Chapter 7 “Political Advertising” of “Handbook of political communication 
research”, Routledge: 2004 
67 Denton,R.E. & Woodward.G.C.1985 Political Communication in America, Praeger Publishers 



集廣播便不斷出現「民建聯與你關心社會」宣傳聲帶，民建聯之嘉賓主持

又在節目推銷地區政策，以及找來黨員大談其爭取興建沙田海灘的功勞等

等。這些內容與以上「政治廣告」的定義非常刎合，因為政黨賣的正是政

綱及其人，能提高知名度對他們來說是莫大得益。根據以上資料及定義，

很難說這個《十八仝人愛落區》這個節目有影響大眾對未來候選人的認知，

令市民增加這些人的興趣，並給予機會展現這些客席主持的貢獻，而背後

還有支付金錢代價，很難說這不是「政治廣告」。 

 

6.6. 至於說香港沒有政黨法，於是不能介定民建聯是否政黨的說法，是強詞

奪理。《廣播條例》第 12 條只是說「政治性質的廣告」，並非一定要是政

黨，所以民建聯是政黨與否，商台都已經觸犯《廣播條例》。況且，民建

聯是政黨，這是常識。香港大學民意調查有定期就「政團」的認知度作民

意調查，「民建聯」由九七年這個調查有紀錄開始，直到現在都是「政團」。

直到最近一次調查，當問卷調查員問到「請你講出你最認識果十個政治團

體既名稱」時，「民建聯」這個答案獲得所有政團中最多的回覆68。「政黨」

(political party) （或「政團」、「政治組織」、「政治團體」）是指主要以選舉

來取得政權為目標而成立的組織69，根據民建聯以往派員參與大大小小的區

選直選，沒有理由說民建聯並非政黨。 

 

6.7. 商台的其他論據是，《十八仝人愛落區》乃節目而非廣告，不受政治廣

告條例限制，毋須事先申請批准的限制，只須遵守《電台業務守則 — 節

目標準》第 50 條規定，「持牌人對受贊助節目或節目環節的內容必須負責。

節目或節目環節中可提及贊助商號的產品，但不可太過頻密，亦不可影響

節目的趣味或娛樂成分。」 

 

6.8. 可是，《電台業務守則 —廣告標準》中第 5 條廣告釋義，「廣告」或

廣告材料是「泛指任何…用以推銷商品或服務，或用以增進任何機構、商

行或個人利益的材料」，包括「文字」、「音響效果」、「宣布」、「廣

告口號」、「描述及其他形式發放的材料，以及節目中宣傳任何產品和服

務的語句」。而豁免贊助人的條件為「只要(1)持牌人沒有因提及字眼而取

得報酬；(2) 沒有過分強調有關字睅及有關字眼(3)沒有影響節目的趣味或

娛樂成分」民建聯付費贊助的時段，很明顯能增進民建聯及其成員的認知

度，是政黨利益重要的一部分，而且重覆播「民建聯與你關心社會」及多

次高談闊論其政績明顯是「過分強調」，所以很難說商台不是容許民建聯

賣政治廣告。 

                                                       
68 香港大學民意調查，十大政治團體評分 
69 “ political party is a group organized to gain control of government in the name of the group by 
winning election to public office”, The New American Political Party, Joseph A. Schlesinger, The 
American Political Science Review, Vol. 79, No. 4 (Dec., 1985), pp. 1153 



 

6.9. 廣管局在五月六日已接獲多達 800 多宗的投訴，在七月二十四日初 步 裁

定 商 台 違反《 電 台業 務 守 則—廣 告 標準 》第 28 條，如 上 文 所 述 相 符 。

如 電 台 違反 規 定，初 犯 最 高罰 款 八 萬元，次 犯二 十 萬 元，以 後 再犯最

多 罰 四 十萬 元 70。  

 

6.10. 對於政治廣告合化法，我們的立場是除非香港有政黨法去監察政黨的資

金，以及開放大氣電波，否則難以讓政黨在公平的環境賣廣告。較 富 裕 的

團 體 人 士很 可 能 藉其 財 力 優勢 透 過 電台 廣 告 推廣 其 政 治立 場 ，所以若

以上兩個條件不成立，就應繼續嚴格監管政治廣告的播放。 

 

6.11. 這次事件可見大眾或媒體對政治廣告的定義不甚了解，而條文概括的範

圍卻十分廣闊，建議廣管局為政治廣告下更清晰的指引。 

 

7. 總結 

 
沒有執行條文 

 
7.1. 從以上廣播業裡的幾個事件，我們留意到廣播業的發展存在著很多問題，而

其中很多都是歸究於廣管局及行政會議沒有依法辦事及履行自己的責任，

亦沒有尊重人權和自由。 

 

7.2. 廣管局沒有執行《廣播條例》中有關公平競爭和反龐斷的條文，讓免費電視

的市場長期處於一個壟斷的局面。同時間，也有很多令人懷疑廣管局及行

政會議選擇性執行廣播條例，例如遲遲不答覆及後拒絕民間電台的牌照申

請，卻又在半年內極速批出牌照給雄濤廣播。免費電視牌照的申請仍在審

批當中，公眾可再次看清楚廣管局有否背離法例，偏幫某些團體及集團。

這是個與大眾利益有密切關係的決定，廣管局必須拿出足夠理據支持其決

定，才能服眾。商台賣政治廣告一案基本上與多條法例及守則中所寫非常

刎合，事實擺在眼前，證據確鑿，沒有太多爭議的地方，廣管局在罰則上

應緊貼法例，以阻嚇同類事件再度發生，維持公平的環境。 

 
沒有履行職能 

 

                                                       
70 《 播 政 治 廣 告 「 罪 成 」  商 台 罰 款 》 ， 2010 年 7 月 20 日 ， 星 島 日 報  



7.3. 廣管局就其功績而言，並未有履行其所承諾的「理想」「使命」和「廣播政策

的目標」。我們在上述已說明廣管局如何對無線電視多年來的壟斷坐視不理，

縱之任之，令競爭環境出現嚴重的傾斜，去到難以收拾的地步。另一方面也

沒有促進廣播市場的開放，就算有投資者希望投資，也困難重重，難以鼓勵

創新。在缺乏競爭下，製作模式單一，內容重覆及抄襲，節目選擇少，及更

枉論令節目更多元化及照顧社會不同人士的品味及興趣。 

 

7.4. 當台灣、中國的二三線城市，打開電視都有超過一百個頻道讓人選擇，而香

港卻停留在只有兩個免費電視台的境地。現在很多內地電視台，在節目製作

上都比香港的電視台更創新前衛，以在激烈競爭中爭取更多觀眾。此外，內

地近來採 取 近 似 的 「 製 播 分 家 」 制 度 ， 以 一 改 該 行 業 因 長 期 缺 乏 競

爭 而 缺 乏 市 場 活 力、創 新 動 力 和 發 展 動 力 的 局 面。這 在 內 地 更 被 視

為 電 視 業 改 革 的 第 一 步 71。  

 

7.5. 另一方面，香港電視發展停滯不前，令香港電視頻道的市場佔有率在大中華

地區受到威脅。亞 視 在 中 國 大 陸 的 市 場 佔 有 率 ， 自 零 一 年 起 開 始 萎

縮 ， 原 本 在 90年 代 擁 有 70%的 佔 有 率 ， 零 二 年 剩 下 約 35%佔 有 率 ，

直 到 2006年 ， 佔 有 率 僅 剩 下 5%， 淪 為 第 三 線 的 電 視 臺 。 無 線 電 視

則 萎 縮 至 不 足 10%， 第 一 線 的 地 位 被 中 國 南 方 電 視 台 取 代 。 72 

 

7.6. 在九十年代末，香港曾經討論過要爭取更多衛星電視頻道以香港為上下行

(Up-linking/Down-linking)的基地，與新加坡競爭。73十年間，廣管局毫不進取

的態度，令香港廣播業錯失得益，也與其「令香港成為區域廣播與通訊中心」

的目標越走越遠。 

 

沒有遵守《基本法》、《人權法》的精神 

 
7.7. 傳媒並不單止是娛樂大眾的工具，更加擔當很重要的角色，就是三權以外的

「第四權」——「傳媒監察權」。「第四權」性質並不隸屬於任何政府機關，

並以獨立方式透過向受眾傳播資訊與揭露社會陰暗面進而發揮影響力與監督

                                                       
71《解構行業新機遇  電視業新時代》，2006 年 10 月號，盛世月刊 
72 《香 港 電 視 發 展 的 專 題 報 導 》， 2007 年 5 月 號 ， 信 報 財 經 月 刊  
 



政府施政，並為公眾行使及設定話語權74。可是多年來行政會議及廣管局都不

大願意去開放市場，在大眾都可以接觸得到的免費電視、聲音廣播市場，一

直以來只有兩家電視台及三家電台運作；對上一次批出這些免費市場的牌

照，除了近來批出的「雄濤廣播」已是二十年前75。香港《基本法》及《香港

人權法案》賦予人民自由去發表言論及廣播，之前民間電台申請牌照，就是

希望將民間的聲音帶進大氣電波，但遭政府拒絕。現時的《電訊條例》賦予

行政會議巨大的權力去控制廣播業，民間電台的風波就顯示出這個制度的問

題，令政府有機會去剝削市民的知情權及監察權。 

 

7.8. 即將要公開審批結果的免費電視牌照程序，遇上的問題亦一樣。若果行政會

議及廣管局沒有合理的理由，去阻止有能力的申請人去作廣播，就是再一次

踐踏人民的自由和監察政府的權利。 

 

7.9. 由以上可見，廣管局一不依法行事，二沒有達到組織成立的目的與達到目標，

三違反《基本法》和《人權法》賦予的自由與人權的精神。 

 

8. 我 們 的 建 議  

 

8.1. 無線電視的壟斷令到其他免費電視台難以競爭，導致節目質素下降、內容單

一化等問題，而另一方面聲音廣播和電視業的發展因為開放速度過於緩慢

所以停滯不前。很多時廣管局都有選擇性執法和褊袒的嫌疑；執法時依照

的《廣播條例》也 被 批 評 為 未 能 為 市 民 服 務 或 與 時 代 脫 節，所 以 有

修 改 的 必 要 。 為 此 ， 我 們 有 以 下 的 建 議 ：  

 

8.2. 維 持 廣 播 業 的 公 平 競 爭 ， 防 止 壟 斷 ： 無 線 電 視 壟 斷 了 免 費 電 視 業

的 發 展，一 台 獨 大，擁 有 支 配 優 勢 的 情 況 非 常 明 顯，違 反 了《 廣

播 條 例 》關 於 公 平 競 爭 和 支 配 優 勢 的 條 文，令 市 民 的 選 擇 大 大 減

少，與 廣 管 局 的「 使 命 」去 維 護 公 眾 利 益 讓 市 民 能 觀 看 多 元 化 的

節 目 相 違 背。在 情 在 理，廣 管 局 必 需 正 視 這 個 問 題，盡 快 執 法 ，

依 法 懲 罰 違 規 的 牌 照 擁 有 人，並 可 考 慮 在 續 牌 時 加 入 條 件 要 求 其

遵 守。另 外 ，應 該 為「 公 平 競 爭 」和「 支 配 優 勢 」加 入 更 多 解 釋

                                                       
74《探索「第四權」概念發展與新聞自由及傳媒理論兩者之間的關係》，阮兆倫，《文化研究@嶺

南》，嶺南大學， 第十七期 2010 年 1 月 
75《香江風情－箝制民間電台 港府悖離潮流》，2010 年 1 月 24 日，《中國時報》 

 



和 定 義 ， 使 其 更 貼 近 國 際 上 對 公 平 競 爭 的 定 義 。  

 

8.3. 提高決策透明度和問責性，保障人權和自由：現時廣管局的組成由行政會議

任命，發牌制度也是由行政會議作最後決定，不能上訴，並不需要解釋，

整個程序欠缺透明度、問責性和獨立性。行程會議可以一言堂地控制整個

機制，發牌給不合乎跨媒體條例的無線電視，發牌給雄濤廣播卻不發牌給

有能力並有財力廣播的民間電台，制度為人垢病，也是整個廣播業來到今

日這個局面的元凶，所以必需正視及改變才能促進廣播業發展，並保障公

民受憲法保護的自由及權利。 

 

8.4. 定 期 公 開 諮 詢 公 眾 ， 採 納 公 眾 意 見 ： 廣 播 局 由 政 府 委 任 ， 經 常 閉

門 造 車，政 府 很 多 時 在 未 經 諮 詢 下 提 出 方 案，聲 稱「 公 眾 不 需 要 」

或「 民 意 所 歸 」，引 起 市 民 不 滿 。過 住 的 幾 場 公 聽 會 反 應 熱 烈 ，

廣 播 頻 道 作 為 大 眾 共 同 擁 有、共 同 享 用 的 資 源，公 眾 都 期 望 以 後

的 政 策 能 更 貼 合 他 們 需 要，因 此 廣 管 局 應 定 期（ 如 每 一 年、每 一

季 ）進 行 公 眾 諮 詢，舉 行 公 聽 會，在 制 訂 政 策 時 考 慮 市 民 意 見 ，

方 可 保 障 公 眾 利 益 。  

 

8.5. 積 極 執 法 ， 維 持 廣 播 界 的 公 平 環 境 ： 從 很 多 案 例 我 們 可 以 看 到 廣

管 局 的 執 法 都 非 常 緩 慢，需 要 很 多 個 月 的 時 間 處 理，譬 如 商 台 的

政 治 宣 傳 事 件，到 有 結 果 時 節 目 已 差 不 多 播 映 完 畢，只 是 事 後 懲

罰。而 無 線 的 問 題 就 更 加 是 多 年 積 累，廣 管 局 在 沒 有 受 到 投 訴 時

只 會 坐 視 不 理，即 使 收 到 投 訴 行 動 也 極 度 緩 慢，不 停 拖 延。因 此

我 們 希 望 廣 管 局 未 來 可 以 更 加 積 極 和 嚴 謹 地 執 行 廣 管 法 例，維 持

良 好 的 業 界 環 境 ， 達 至 其 成 立 目 標 。  

 

8.6. 開 放 媒 體 市 場 ， 以 公 眾 利 益 為 依 歸 ： 開 放 媒 體 市 場 ， 對 公 眾 利 益

百 利 而 無 一 害。首 先，有 愈 多 的 參 加 者，競 爭 愈 激 烈，參 與 者 愈

要 靠 製 作 高 質 素 的 節 目 脫 穎 而 出，令 廣 播 業 百 花 齊 放。第 二，將

不 同 背 景 的 投 資 者 帶 入 市 場，令 不 同 聲 音 也 有 渠 道 發 放，照 顧 不

同 社 群 的 利 益。第 三，公 眾 參 與 的 大 眾 媒 體 能 更 有 效 反 映 民 生 問

題 ，並 發 揮 第 四 監 察 權，幫 助 政 府 改 善 施 政 。第 四 ，言 論 自 由 、

廣 播 自 由 是 人 權 ， 政 府 不 能 剝 削 踐 踏 。 根 本 廣 播 頻 道 是 公 共 資

源，以 往 技 術 有 限 制，不 是 人 人 都 有 能 力 申 請 牌 照。現 在 技 術 普

及 ， 廣 管 局 還 獨 攬 著 這 項 重 要 的 公 共 資 源 ， 違 反 自 由 市 場 的 原

則 ， 亦 是 香 港 廣 播 業 無 法 蓬 勃 發 展 的 一 大 原 因 。  

 

8.7. 盡 快 推 廣 數 碼 廣 播 ， 以 容 納 更 多 頻 道 ： 廣 管 局 常 推 說 因 大 氣 電 波



頻 道 不 足 而 無 法 容 納 更 多 電 台 電 視 台，當 鄰 近 地 區 都 已 經 積 極 發

展 數 碼 廣 播 多 年，香 港 的 電 視 及 聲 音 數 碼 廣 播 仍 在 試 行 階 段，拖

延 甚 久。數 碼 廣 播 可 以 開 闢 更 多 頻 道 予 公 眾 申 請，讓 觀 眾 更 多 選

擇，促 進 競 爭，亦 能 解 決 香 港 因 山 多 而 容 易 接 收 不 清 的 問 題。廣

管 局 應 盡 快 推 動 這 項 科 技 的 發 展，，而 不 是 以 規 限 廣 播 模 式 為 藉

口 來 規 限 廣 播 業 的 發 展 。  

 

8.8. 鼓 勵 社 區 電 台 、 社 區 電 視 、 社 區 多 媒 體 中 心 的 發 展 ： 社 區 媒 體 可

以讓民間參與廣播業，讓個別社群的口味得到照顧，同時間，市民可以透

過參與節目製作和頻道發展，建立社區網絡，發展區內經濟，實踐創意工

業，足 見 其 好 處。世 上 許 多 國 家 都 已 認 識 到 社 區 多 媒 體 中 心 的 好

處，並 付 諸 實 行。當 技 術 和 財 力 都 沒 有 問 題，香 港 政 府 的 封 閉 式

態 度 就 成 為 窒 礙 社 區 多 媒 體 中 心 發 展 的 最 大 阻 力 。  

 

8.9. 製 播 分 家 ， 要 求 外 判 部 分 節 目 製 作 ： 除 了 鼓 勵 更 多 的 參 與 者 ， 廣

管 局 可 從 發 牌 上 鼓 勵 創 作。現 在 內 地 都 逐 漸 實 行 製 播 分 家，香 港

卻 仍 然 沿 用 其 垂 直 式 經 營 的 手 法，製 作 大 多 是 電 視 台 自 己 包 辦 ，

缺 乏 衝 擊。現 在 英 國 規 定 每 個 電 視 台 有 一 定 百 分 比 的 節 目 必 需 外

判 讓 獨 立 製 作 公 司 製 作，香 港 可 彷 效 這 個 做 法 作 為 發 牌 要 求，激

活 節 目 創 作 。  

 

8.10. 設 立 公 眾 頻 道，加 強 社 會 參 與，促 進 言 論 自 由：香 港 政 府 在 審 批

牌 照 給 有 線 電 視 時 曾 經 提 及 要 設 立 公 眾 頻 道 並 大 力 支 持。當 時 是

規 定 有 線 必 須 撥 出 頻 道 的 一 些 播 放 時 間 去 讓 公 眾 的 團 體 去 廣 播

其 節 目，但 後 來 不 了 了 之，最 後 到 二 零 零 四 /五 年 的 立 法 會 會 期 ，

雖 然 大 部 分 議 員 都 讚 成，但 政 府 卻 大 打 退 堂 鼓，推 說 沒 有 需 求 云

云。公 眾 頻 道 是 一 個 可 以 讓 公 眾 令 使 用 到 大 氣 電 波，促 進 言 論 自

由，也 能 做 到 社 區 電 視 的 部 分 目 的。政 府 在 開 放 免 費 牌 照 的 同 時

也 設 立 公 眾 頻 道 。  

 
 



 

 

 

 

 

香港廣播業的困局與未來發展的路向 
 

二零一零 年八月   
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
顧問: 

高德禮博士 

單仲偕先生 

 

研究員:  

杜耀明博士 

歐贊年先生 

林旭華先生 

袁穎嫻小姐 

 

項目管理經理: 

沈子成先生 

巫堃泰先生 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
 

 



 

1. Introduction 
 

The stagnant broadcasting industry 

 

1.1 Hong Kong is the very few places in the world that is undemocratic but 

respects freedom of speech, although the entry barrier of the broadcasting 

industry is still very high. For the previous 20 years, we have only 2 free 

TV stations, 3 pay TV stations, 1 public and 2 commercial radio stations 

and there is no more choice76. Opening the paid TV market of course could 

provide more choices for the wealthy households, leaving the less wealthy 

ones with limited choices. Taiwan has about 200 radio stations, even North 

Korea, a country that is notorious for its oppression of freedom, has 16 AM, 

4 FM and 11 shortwave radio stations77. If you switch on the television of 

Taiwan or of some second or third tier cities in China, you can access at 

least tens of channels78. With the intense competition, the producers have to 

produce more high quality programmes to attract audience and reinforce 

itself in the market. The “habitual ratings” phenomenon and monopoly 

market structure of Hong Kong are very rare in other places. From the 

perspective of economics, lack of competition will lead to inefficiencies 

and limitation of consumer choices. This is certainly affecting public 

interest. 

 

1.2 Many reasons could have led our broadcasting industry to the current 

circumstance: the closed market without issuing new licenses for years; 

Hong Kong Broadcasting Authority (HKBA) does not penalize 

anti-competition behavior according to law; technology-wise Hong Kong 

falls behind other countries; and weak initiative to launch digital audio 

broadcasting leads to insufficient channels. These are exactly what HKBA 

should have worked on: to promote the development of the broadcasting 

industry, encourage competition and help the industry to adopt new 

technologies; and HKBA is capable to execute all these. Today, Hong Kong 

broadcasting development is far behind other regions, and HKBA has to 

bear the major responsibility. 

 

                                                       
76 《香江風情－箝制民間電台 港府悖離潮流》，鄭漢良， 24th January 2010， China Times 
77 《香江風情－箝制民間電台 港府悖離潮流》，鄭漢良， 24th January 2010， China Times 
78  《電視混戰 見小不見大》，馮應謙，14th April 2010, Ming Pao Daily 



1.3 Moreover, media is the fourth power, apart from legislation, executive and 

judiciary, to monitor governance, expose flaws, and give an impetus for the 

government to improve on its ruling and urge them to listen to the people. 

Restriction on media is a restriction on the fourth power. Recently, 

suspected media self censorship practice and the shutting down of 

politically sensitive programmes stirred up anxiety of restriction of freedom 

in the society. . Many organizations have already opened many internet 

channels to put their voice through, the problem is at the end we only have 

2 TV stations and 3 radio stations because the airwaves are not opened to 

the public(or so called all being occupied, which is not the truth). Therefore, 

broadcasting industry is no longer only about entertainment, but the matter 

of right to know and freedom of speech.  

 

1.4 This paper looks into 4 representative cases in the broadcasting sector to 

understand the causes of our stagnant industry development and make 

constructive suggestions. The cases include Hong Kong Television 

Broadcasts Limited (TVB)’s anti-competition case, applications for 

domestic free television programme service licenses, Citizens’ Radio illegal 

broadcasting and Commercial Radio Hong Kong (CRHK) accepting 

political advertisements.  

 

2 Background Information 
 

2.1 Although Hong Kong does not have a cross-sector anti-trust law, there are 

anti-trust restrictions in “Broadcasting Ordinances”. HKBA as the 

watchdog organization has the authority to investigate and penalize 

suspected anti-competition behavior. 

 

2.2 “Broadcasting Ordinance” – Section13” “Prohibition on anti-competitive 

conduct” states that “a licensee shall not engage in conduct  which, in the 

opinion of the Broadcasting Authority, has the purpose or effect of 

preventing, distorting or substantially restricting competition in a television 

programme service market”,  and that includes “conduct preventing or 

restricting the supply of goods or services to  competitors”; “applying 

dissimilar conditions to equivalent agreements with other  trading parties, 

thereby placing them at a competitive disadvantage”;  “making the 

conclusion of agreements subject to acceptance by the other parties of 

supplementary obligations which, by their nature or according to 



commercial usage, have no connection with the subject of such 

agreements.” 

 

2.3 “Broadcasting Ordinance” – Section14” “Prohibition on abuse of 

dominance” states that “A licensee who is in a dominant position is deemed 

to have abused its position if, in the opinion of the Broadcasting Authority, 

the licensee has engaged in conduct which has the purpose or effect of 

preventing, distorting or substantially restricting competition in a television 

programme service market.” To judge whether the licensee has abused its 

dominant power, HKBA states that “if a dominant licensee has engaged in 

conduct which has the purpose or effect of preventing, distorting, or 

substantially restricting competition in a television programme service 

market, then that licensee will be deemed to have abused its dominant 

position. 79” 

 

2.4 One of the criteria to evaluate whether a licensee has anti-competitive 

behavior is “Vertical Restraints80”. Vertical restraints refer to “agreements 

between firms at different levels of the supply chain which restrict the 

commercial freedom of one or more parties to the agreement or other 

competitors.” That may include (not exclusively) “dealing arrangements 

whereby one party to the agreement imposes restrictions on the other’s 

ability to choose with whom, or in what, it can trade may result in market 

foreclosure.” 

 

The functions of HKBA 

 

2.5 HKBA is set up as a legal entity in 1987 according to “Broadcasting 

Authority Ordinance” (Chapter 391) to secure proper standards of 

broadcasting; to assist the Government of the Hong Kong Special 

Administrative Region in the execution of its broadcasting policies; and to 

administer all relevant legislative requirements and license conditions. 

 

2.6 HKBA in its website claims that its “vision” is to help the industry players to 

deliver, innovate, and compete in a supportive environment and on a level 

playing field, and let the community enjoy a wide range of quality 

                                                       
79 “Guidelines to the Application of the Competition Provisions of the Broadcasting Ordinance” Article 
77  
80 “Guidelines to the Application of the Competition Provisions of the Broadcasting Ordinance” Article 
74 



programmes which are informative, enlightening, educational and 

entertaining. 

 

2.7 HKBA also says its “mission” and “policy objective” are to widen 

programming choice to cater for the diversified tastes and interests of the 

community; encourage investment, innovation and technology transfer in 

the broadcasting industry; to ensure fair and effective competition in the 

provision of broadcasting services; to work with overseas regulators to keep 

abreast of world trends and issues in broadcasting; and to promote Hong 

Kong as a regional broadcasting and communications hub. 

 

Freedom of speech and freedom of Press Guaranteed by Constitution 

 

2.8 Basic Law states that Hong Kong residents shall have freedom of speech 

and of the press and of publication81 

 

2.9 “ Hong Kong Bill of Rights Ordinance” clearly states “Everyone shall have 

the right to freedom of expression; this right shall include freedom to seek, 

receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, 

either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any other 

media of his choice.82” 

 

3 TVB’s Monopoly Kingdom 
 

3.1 TVB has always been dominating the Hong Kong market. According to the 

information of Prof To Yiu-ming of Hong Kong Baptist University, in the 

past 16 years, the market share of TVB and Asia Television Limited (ATV) 

changed from 7:3 in 1994, to 8:2 in 1999, and finally 9:1 in 2007. 83 Other 

research yields similar results. TVB has market share of over 75% before 

the handover of Hong Kong84, over 80% of TV advertising money belongs 

to TVB85.  These data demonstrate that TVB market share is much higher 

than 50%86, the threshold set by HKBA as having “dominating power”. 

                                                       
81 “Basic Law” Chapter 3 Article 27 
82 “Hong Kong Bills of Rights Ordinance” Article 16  
83 《解構行業新機遇電視業新時代》, Prime Magazine, October 2006 
84 “Hong Kong”, Karen Gwinn Wilkins, The Museum of Broadcast Communications, accessed on 8 Jul 
2010, http://www.museum.tv/eotvsection.php?entrycode=hongkong 
85 “The Other Hong Kong report”, pp 390, Joseph Y.S. Cheng, HK: Chinese University Press, 1992 
86 According to “Guidelines to the Application of the Competition Provisions of the Broadcasting 
Ordinance” Article 55,  “There will be, however, a presumptionof dominance, in the absence of 



TVB usually has ratings of 20 to 30, while ratings of ATV’s programmes 

are consistently under 1087. This “habitual rating” phenomenon has 

persisted a long time. Even TVB and ATV broadcast the same programme 

with the same signal and display, TVB’s ratings still bypass ATV’s by a 

significant amount, for instance, fireworks show, Lydia Shum memorial 

service, RTHK programme and Chief Executive Question and Answer 

Session88.   Record shows TVB had once experienced failure in 

transmission station. The broadcast was halted by 30-minute, with only 

snowflakes on the screen, but still attracted more than 50% of the rating89. 

From all these evidence we can conclude that TVB does have dominating 

power in the market.  

 

3.2 In2008 and2009, HKBA received one90 and no complaints concerning fair 

competition respectively. In 2010, the number soared to 991. Among them, 

we are most concerned with the complaints fired by ATV towards TVB’s 

anti-competitive behavior. 

 

3.3 ATV’s accusations include TVB’under informal rules, forbids artists to take 

part in functions of other TV stations, leave no chance for ATV to work 

with these artists; artists have to be interviewed by other media other than 

TVB in languages other than Cantonese; if ATV purchases an overseas 

drama episode, it has to specifically dub the voice of the artists contracted 

with TVB because it is not allowed to play the original dialogue; TVB 

provides huge discount for its clients to prevent them from buying from 

ATV; some popular programmes of RTHK are only broadcasted in TVB etc. 

The complaint is in the process of investigation92.  

 

3.4 TVB signs contracts with most singers in Hong Kong (a few hundred dollars 

of allowance for attending a show and required to attend a minimum 

                                                                                                                                                           
evidence to the contrary, if a licensee has a market share persistently above 50 per cent” 
87 Ratings report of the 2 TV stations is now handled by CSM since 2006 with a 5-year contract. 
Objects in the investigations are TV audiences in Hong Kong aged 4 or above, with the population 
being 6294000. It applies methodology of random sampling. Number of samples should be within 
600 – 650, with the number no less than 600.  
88 《六月份電視節目收視分析》，丹斯, Media Digest, RTHK, July, 1997, 
89 This is a widely circulated myth in the society which we have not found concrete evidence 
90 Hong Kong Cable Television Limited (HKCTV) was alleged of its service termination practices in 2007 
had prevented HKCTV subscribers from terminating their service arrangements with HKCTV and 
transferring to its competitor . HKBA ruled that there is insufficient evidence and the complaint is 
unsubstantiated. 
91  “2010-2011The Budget” pp.334 
92 《亞視揭發無線與藝人簽不公平合約》， 25th January 2010, Sing Tao Daily 



number of shows ) to restrict them from joining other TV stations; 

contracted singers are not allowed to be interviewed by competitors in 

Cantonese, and are not allowed to appear in programmes of competitors93. 

This is very rare in foreign countries. In other countries, singers are 

independent and normally work with all TV stations except special 

performance contract. TV stations and singers are mutually benefiting each 

other when cooperate. Singers rely on TV programmes to gain popularity, 

while TV stations rely on singers’ appearance to score higher ratings. The 

breaking of partnership between the four major record companies and 

TVB94 exposes how the unfair contracts have undermined business 

opportunities of singers and minor TV stations.    

 

3.5 With the evidences in hand, we have a strong ground to substantiate that 

TVB violates the anti-competitive conduct and abuse its  dominating 

advanatge as written in the ordinance. The fact that artists are banned from 

appearing in other TV stations’ programme and are forbidden to be 

interviewed in Cantonese, concurs with the description of an 

anti-competitive behavior cited by HKBA: “exclusive dealing arrangements 

whereby one party to the agreement imposes restrictions on the other’s 

ability to choose with whom, or in what, it can trade may result in market 

foreclosure. 95”;therefore TVB is definitely “preventing or restricting the 

supply of goods or services to  competitors” and “applying dissimilar 

conditions to equivalent agreements with other  trading parties, thereby 

placing them at a competitive disadvantage96” 

 

3.6 The definition HKBA gives “Agreement” is as such: ““Agreement” has a 

wide meaning and covers agreements whether legally enforceable or not, 

written or oral; it includes so-called gentlemen's agreements. There does not 

have to be a physical meeting of the parties for an agreement to be 

reached97” Therefore, even TVB’s contracts do not explicitly state the 

requirement that violates the “Broadcasting Ordinance”, if there is evidence 

to prove such anti-competitive behavior, the allegations substantiate.  In 

                                                       
93 Contents of Prof To yiu-ming’s joint letter 
94 TVB could not reach consent with EMI, Sony, Universal and Warner in royalty matter, TVB ban the 
music and boycotted the artists under these 4 companies from appearing in programmes of TVB.  
95 “Guidelines to the Application of the Competition Provisions of the Broadcasting Ordinance” Article 
74 
96 “Broadcasting Ordinance” Article 13 
97 “Guidelines to the Application of the Competition Provisions of the Broadcasting Ordinance” Article 
16 



addition, some organizations already obtain contracts of  TVB artists as 

black and white evidence. HKBA cannot let TVB escape if concrete 

evidence exists.  

 

3.7 HKBA also states clearly that “Competition issues arising from artists’ 

contracts with licensees are not exempted from the provisions of the 

Ordinance and as such are subject to the same prohibitions as any other 

agreement.”98  

 

3.8 The above situation has persisted for many years and is worsening, HKBA 

however has done nothing. It never executes its power and this is how it 

leads to today’s circumstance. Ironically, the Chairman of HKBA says the 

authority “adopts …pro-competition regulatory approach… including how 

the statutory competition provisions are administered.” They own the 

greatest power to rule, but bear the least responsibility to manage its 

business. They act like a “toothless tiger” and allow the industry to be 

eroded. HKBA has not done much of its promises, and it should be held 

responsible for the poor development of the broadcasting industry. 

 

4 Applications for Domestic Free Television Programme 
Service Licences 
 

4.1 City Telecom (HK) Limited (“CTI”, Wharf), Fantastic Television Limited 

(“Fantastic TV”, Cable TV) and HK Television Entertainment Company 

Limited (“HKTVE”, PCCW) applied for Domestic Free Television 

Programme Service License in 2009/201099. 

 

4.2  HKBA would assess the application according to the criteria laid out in 

“Broadcasting Ordinance”. Part V of “Guidance Note for Those Interested 

in Applying for Domestic Free Television Programme Service Licences in 

Hong Kong” sets out “factors for the assessment” : (a) Financial soundness 

and commitment to investment (b) Proven managerial and technical 

expertise (c) The variety, quantity and quality of programmes (d) Technical 

soundness and a satisfactory quality of service (e) Service roll-out (f) 

Minimum inconvenience to members of the public (g) Benefit to the local 

                                                       
98 “Guidelines to the Application of the Competition Provisions of the Broadcasting Ordinance” Article 
21 
 
99 “免費電視風雲一觸即發”, 10th July 2010 , on.cc 



broadcasting industry, viewers/customers and the economy as a whole (h) 

Quality control and compliance.  

 

Cross-media ownership 

 

4.3 The 3 applicants are all owners of paid TV. “Broadcasting ordinance” 

(Chapter 562) Appendix 1 Section 2 sets the limitation for cross-media 

ownership. In general, licensee of one type of license (newspaper, TV, 

magazine, advertising agent and sound broadcasting) cannot be licensee of 

a second license, whether they are of the same type or not. Persons that 

have control on licensee, its owner, its controller and related personnel are 

also “disqualified persons” (to apply for a license), unless the Chief 

Executive in Council, on application in the specified form by a licensee, is 

satisfied that the public interest so requires and approves otherwise. This 

is to avoid conflict of interest, media concentration and editorial uniformity 

in the broadcasting industry and other relevant sectors100. 

 

4.4 Concerning cross-media ownership, we can refer to previous cases. In 2006, 

Mr. Richard Li Tzar-kai  is found to own PCCW Now Paid TV, and Hong 

Kong Economic Journals(HKEJ) at the same time, which may violate the 

restriction of cross-media ownership in “Broadcasting Ordinance” 

 

4.5 The Ordinance provides for the legal definition of whether or not a person is 

"exercising control" of a company. Under the Ordinance, a person exercises 

control of a company “if (i) he is a director or principal officer of the 

company; (ii) he is the beneficial owner of more than 15% of the voting 

shares in the company; (iii) he is a voting controller of more than 15% of 

the voting shares in the company; or(iv) he otherwise has the power, by 

virtue of any powers conferred by the memorandum or articles of 

association or other instrument regulating that company or any other 

company, to ensure that the affairs of the first-mentioned company are 

conducted in accordance with the wishes of that person.101” 

 

4.6 After HKBA’s investigation102, they found that Mr. R Li is the settlor of 

certain trusts which holds Pacific Century Group Holdings Limited 

                                                       
100 “Broadcasting Ordinance” Schedule 1 Chapter 2 
101 “Cross-media ownership restrictions”, 20th December 2006, Hong Kong government Press release 
102 “Broadcasting Authority releases findings of investigation into compliance with Broadcasting 
Ordinance by entities in connection with PCCW Media Limited and Hong Kong Economic Journal 



("PCGH"). PCGH indirectly holds approximately 75% of shares of Pacific 

Century Regional Developments Limited ("PCRD"), which in turn holds 

approximately 23% of PCCW. PCCW Media is a wholly-owned subsidiary 

of PCCW; and Mr. R Li is the Chairman of PCCW. 

 

4.7 According to HKBA’s investigation report, i) Mr. R Li is not a director or 

principal officer of PCCW Media(Mr Li is “chairman” of “PCCW”, 

“PCCW” & “PCCW Media” are different companies) ; (ii)Mr. R Li is not a 

beneficial owner of PCCW Media, there is only one beneficial owner of 

PCCW Media and that is PCCW Interactive Media Holdings Limited; (iii) 

Mr. R Li is not a voting controller, the voting rights are vested in the 

discretionary professional trustees; (iv) Mr. R Li does not otherwise have 

the power, by virtue of any powers conferred by the memorandum or 

articles of association or other instrument regulating PCCW Media or any 

other company, to ensure that the affairs of PCCW Media are conducted in 

accordance with his wishes. 

 

4.8 Richard Li is not willing to provide information about his holding of HKEJ. 

It is reported that Richard Li purchased HKEJ shares through the title of a 

offshore trustee Clermont Media Limited. By law, Richard Li is only a 

commissioner, and not controller or owner of HKEJ. Richard Li has 

donated to charity through PCCW and on his own name, so the beneficiary 

is the charity organizations and not himself. Therefore, legally speaking, the 

owner of HKEJ is not Richard Li but the trustee103. Nevertheless, HKBA 

already ruled that Richard Li himself does not own “PCCW media”, so 

whether he owns HKEJ, it does not violate “Broadcasting Ordinance”(he is 

not licensee of more than one license at the same time), so no further 

investigation is needed.      

 

4.9 Another case for reference is subsidiary of TVB’s application of paid TV 

license. In1998, TVB set up Galaxy Satellite Broadcasting Limited. In 2004, 

the government opened the paid TV market, Galaxy applied for the paid TV 

license. Ruled by “broadcasting Ordinance”, TVB already owned domestic 

free TV license, so it was not eligible to own the paid TV license at the 

                                                                                                                                                           
Company Limited” , 2 May 2008, HKBA Press Release, HKBA Secretariat 
103 《信報李澤楷權益捐作慈善 迴避跨媒體規例理據 受益非本人》，7th December, 2006, Ming Pao 
Daily 



same time, unless exemption from the Executive Council (ExCo) is 

granted. 

 

4.10 At that time, other market players and legislators worried that granting the 

license to TVB would create monopoly, and an exemption is privileging 

TVB. In the opposite, TVB said its superiority comes from its 

competitiveness, therefore the government should not penalize competitive 

player for the sake of helping the weaker players. Then the ExCo 

announced it decided to, for the reason of “public interest”, granted the 

license to Galaxy TV, together with 4 other applicants104.    

 

4.11 On the other hand, the ExCo however has imposed additional “firewall” 

conditions105 to Galaxy TV, including TVB cannot own more than 49% of 

Galaxy TV; Galaxy TV has to operate independently, Galaxy TVcannot 

subsidize TVB in mutual terms; Galaxy TV has to bid for TVB’s 

programme channel(under exclusive circumstance) and they cannot sign 

exclusive programme contract; TVB’s homemade programme in its free TV 

cannot be broadcasted in paid TV within 1 year; Galaxy can only start 

operation 18 months after the license is granted to prevent it from taking 

first mover advantage etc.    

 

4.12 Though Wharf already owns Cable TV and PCCW media also owns Now 

TV, according to law they are “disqualified persons”, Richard Li’s PCCW 

case told us, now that Wharf and PCCW applied through Fantastic TV and 

HK Television Entertainment and HKTVE, it may not constitute to a 

violation of cross-media ownership. Further details on shares distribution 

and voting control have to be examined. Even if they are rejected in this 

sense, it is possible for them to have an exemption like TVB. 

 

4.13 In 2004, paid TV market only had 2 participants, Cable TV and Interactive 

TV. Cable TV dominated the market, which was quite similar to today’s 

free TV market. HKBA and ExCo opened the paid TV market in the 

provision to introduce competition, new mode of operation and programme 

ideas to diversify the services. If the ExCo thought that 6 providers in the 

paid TV market were not sufficient, and only by allowing the seventh one, 

TVB could meet “public interest”, then today the domestic free TV market 

                                                       
104 《七月傳媒事件簿》，梁麗娟，Aug 2000，Media Digest, RTHK 
105 《七月傳媒事件簿》，梁麗娟，Aug 2000，Media Digest, RTHK 



is much larger than paid TV (because more people are capable to access), 

the ExCo has no reason not to exempt applicants (if they violate the 

ordinance) and allow them to have more than one licenses. And even if all 3 

applicants are granted licenses, there are only 5 participants in the market, 

which is still fewer than 7 participants in paid TV in the past. Therefore, by 

reason of public interest, the ExCo should exempt applicants from 

cross-media ownership restriction. If the ExCo is reluctant to exempt them, 

without valid reasons, it can be construed as the ExCo biases towards TVB, 

because it allowed TVB to compete in the paid TV market for the reason of 

“public interest”, but neglects “public interest” to protect TVB from 

competition in free TV market.   

 

A network that covers all parts of Hong Kong 

 

4.14 Another criterion for assessment is whether the applicant is able to“provide 

the service in such manner as to enable the service to be received 

throughout Hong Kong to the satisfaction of the BA.”106 

 

4.15 The UHF spectrum is commonly used in free TV broadcasting. After 

compressing by digital compression technology, there are 5 spectrums in 

Hong Kong but all of them are already in used or reserved for use: one for 

TVB digital and high definition broadcasting, one for ATV digital and high 

definition broadcasting, one for TVB and ATV to continue its traditional 

analogue broadcasting, one reserved for RTHK digital public broadcasting 

channel and one will be open for biding for mobile TV broadcasting. Since 

all the spectrums are occupied, applicants have to think their own ways to 

solve the broadcasting problem, such as optical fibre, microwaves, satellite 

or other methods to deliver signals. Mixed technology can be adopted if 

single technology is insufficient to cover all the users in Hong Kong107.  

 

4.16 CTI now uses Hong Kong Broadband’s optical fibre network to transmit its 

signals to public antenna of buildings, the signals may not be able to cover 

residents living in tenements or rural area. PCCW’s TV signals will reach 

residents through Netvigator’s broadband, if it plans to adopt this 

technology for broadcasting, users may need to install set-top box and are 

                                                       
106 “Guidance Note for Those Interested in Applying for Domestic Free Television Programme Service 
Licences in Hong Kong” Article 3.9 
107 《城電有線難辦免費電視 大氣電波頻譜全遭佔用》, 7th January 2010, Ming Pao 



required to have PCCW’s broadband feeder, so it is also an obstacle. Cable 

TV proposed to make use of its hybrid optical fibre and coaxial cable 

network for transmission108. According to Cable TV’s proposal, their 

underground network already covers 97% of Hong Kong, which is slightly 

lower than 98.3% of free TV airwaves. So even no free spectrums are 

available, Fantastic TV can still provide services, immediately109.  

 

4.17 The requirement of “the service to be received throughout Hong Kong”, is 

“ to the satisfaction of the BA”, which is very vague. If Fantastic TV really 

can fulfil 97% coverage, can HKBA reject its application on the grounds 

that the signals cannot reach the whole of Hong Kong? We believe it is of 

public interest to introduce more media and competition into the industry, 

which may improve the anti-competition situation. Therefore HKBA should 

relieve the restriction, and  set an explicit requirement for the geographical 

coverage requirement, for example, 93% or 95%. This could make the 

whole application and approval process more transparent and open. 

 

4.18 Some people worry that without the set-top box and network, they may have 

to be responsible for the expense to install the broadband, in a way it is no 

longer free TV. They also worry that it is just technologically un feasible for 

some of them to receive the signals of free TV, making them tier3 or tier 4 

audiences. These all have to be explaint and solved by the applicants, such 

as subsidizing set-top box, and then HKBA can decide whether to grant 

them the licenses.  

 

Financial soundness and commitment to investment 

 

4.19 In “Guidance Note For Those Interested in Applying For Domestic Free 

Television Programme Service Licences”, 5.1(a) states that “The applicant 

must demonstrate commitment to invest sufficiently in the proposed project 

and must possess sufficient financial capability to invest to the level 

proposed.  The proposals on performance bond will be evaluated on their 

effectiveness as a means to bind the applicant’s commitments and 

obligations.110” 

                                                       
108《免費電視戰升級電盈參戰》, 19th January, 2010, Hong Kong Commercial Newspapers 
109 《有線撼無綫 只欠一個牌 申請進軍免費電視 聲言萬事俱備》, 29th July 2009, Ming Pao 
110  “Guidance Note for Those Interested in Applying for Domestic Free Television Programme Service 
Licences in Hong Kong” Article 5.1(a) 



4.20 First of all, the term “sufficient” in the ordinance is ambiguous. It is hard to 

tell how many billions of investment are “sufficient”. HKBA better states it 

out clearly, or it will not be a sound reason if it decides to reject application. 

 

4.21 CTI claims that they will invest 210Million111, while Fantastic TV will 

invest 1Billion in 6years’ time112. TVB’s expense in 2009 is already 2.8 

Billion113; when ATV implemented the digital broadcasting technology, its 

major shareholder Payson Cha’s investment of 800 million ran out in no 

more than 1 and a half year114. Some said CTI is investing too little to show 

its determination in the business. HKBA may reject its application because 

of this.  

 

4.22 Though an analyst said 200 Million are only good for current affairs and 

informational type of programme, and it is hard for CTI to follow TVB to 

engage in large-scale production , he also said HKBN’s news group still 

functions well with only 1/3 employees of ATV115. We think that a market 

should contain both large and small enterprises, and not only the financially 

most capable one. As long as on it fulfills what it said in the application and 

dedicated corresponding amount of funds that can support its plan, as the 

“Broadcasting Ordinance” says, even if the amount is much smaller than its 

current competitors, HKBA should still grant them the licenses. 

Occasionally small capital and independent movies are awarded prizes; and 

small enterprises always exist in retail industry and in general the business 

sectors. The same applies to the TV industry. In other countries, not all the 

TV stations are large ones, many small local TV stations can have very 

different production from the major ones to cater the taste of different 

audiences. These applicants may bring in new operation model into the 

broadcasting industry, and produce high quality programmes with relatively 

low cost. HKBA should not prevent these players from entering the market 

just because they are so called “small capital” and close the door for them 

to flourish in the industry.  

 

                                                       
111 《魔童王維基申辦免費電視》,1st January, 2010, The Sun Newspaper 
112 《奇妙電視擬免費電視營運首 6 年投資逾 10 億元》，9th July 2010, Infocast  
113 TVB’s 2009 Annual Report, all the regular and extraordinary expenses, cost of goods sold in Profit 
and Loss statement 
114 《年蝕$8 億 大股東急斬纜 王維基狼吞亞視》, Cover Story, no.979, Next Magazine 
115《收費電視流血 免費電視熱炒》, No. 1036, Hong Kong Next Magazine 



4.23 Some are worried that new players may not be able to compete with the 

dominate player in the market and would result in bankruptcy or closure, so 

the licenses should not be granted to them, is not a valid argument. We 

cannot deprive an athlete’s opportunity to compete because we foresee that 

he is going to lose the competition, and if they really have to leave the track 

at the end because of fierce competition then it is still a fair game, but at 

least we have to give them a chance. Some also said opening the market 

will lead to collapse of ATV, leaving TVB a pure monopoly, therefore the 

licenses should not be granted, is also not true. ATV has long been a weak 

player, if it actually closes down because of competition; it is just survival 

to the fittest. On the other hand, if new players are capable, they would 

replace ATV and takes its original market share. This system enables 

stronger players to stay, and weaker players have to either actualizes its 

potential or leave, which in the end may lead to programmes of better 

quality. The system selects strong players which aligns with the public 

interests, so to the audience, it is definitely a positive thing. 

 

4.24 Secretary for Economic, Development and Labour, Mr Stephen Ip said “The 

Chief Executive-in-Council may approve disqualified persons to exercise 

control of a domestic free or domestic pay television programme service 

licensee in the public interest. Under section 3(3) of Schedule 1 to the 

Ordinance, the Chief Executive-in-Council shall take account of, but not 

limited to, the following matters when public interest is to be considered – 

(i) the effect on competition in the relevant service market; (ii) the extent to 

which viewers will be offered more diversified television programme 

choices; (iii) the impact on the development of the broadcasting industry; 

and (iv) the overall benefits to the economy.”116 Therefore, even if some 

applicants may not completely fulfill all the requirements laid out, if it 

proves to benefit the public as a whole if given a license, the ExCo is 

empowered to grant them an exemption. 

 

4.25 Some legislators expressed that the open consultation period for the 

application is too short, more consultation should be conducted before 

issuance of license117. The fact is since the end of last year and earlier this 

year HKBA already accepted these applications, just that they have never 

                                                       
116  “Cross-media ownership restrictions”, 20th December 2006, Hong Kong government Press release 
117 Emily Lau and Raymond Wong suggested that during “Public consultation on applications for 
domestic free television programme service licences” hosted by Information Technology and 
Broadcasting Panel of LegCo 



explaint the progress, until recently it suddenly speeded up the process. 

From the current situation, we agree that HKBA should undergo at least a 

few more open consultation sessions, and work towards announcing the 

result at this year’s end. This could address more public concerns. 

 

4.26 Overall speaking, more diversified choices are of public interests. HKBA 

should relax the restriction as much as possible and allow more players into 

the market, given that it can ensure quality of broadcast and public concerns 

are resolved. 

 

5 The Citizens’ Radio Case 
 
5.1 Hong Kong Citizens’ Radio was established in 2005 by a group of citizens 

as a non-profit radio station. They applied to HKBA for a sound 

broadcasting license. Since 2004, concerns for restriction of freedom were 

aroused by the closing of Albert Cheng’s and Raymond Wong’s phone-in 

programmes. Hong Kong only has 3 radio stations, after the incidents, 

citizens have less and less room of expression in the mass media. Citizens’ 

Radio was set up to extend public voice.  

 

5.2 HKBA had not replied, and until end of 2006, Commerce, Industry and 

Technology Bureau announced that CE in council rejected Citizen Radio’s 

application of sound broadcast license118. Some of the controversial reasons 

for rejections are insufficient spectrums for people’s radio channels; illegal 

broadcast may interfere with inter-communication of police, fire 

department, first aid and civil aviation; applicants did not have the required 

technology and financial capability; Hong Kong does not need community 

radio stations etc.  

 

5.3 The few reasons ExCo cited were not valid. Firstly, Hong Kong does have 

enough channels in the airwaves for the public to apply. According to 

International Telecommunication Union’s119 FM channel division, 

normally every 0.1 interval can be set apart as one channel, which means in 

Hong Kong there are 200 FM channels. In reality, a region in other 

countries can have more than 100 channels. Even if Hong Kong is hilly, 

                                                       
118 《民間電台牌照申請不獲批》， 12th December 2006, Government Press Release 
119 ITU is the leading United Nations agency for information and communication technology issues, 
and the global focal point for governments and the private sector in developing networks and 
services.  



there can still be around 100 channels, and it is not impossible to avoid 

interference between channels technologically120. 

 

5.4 Up till now, out of the 3000 cases of interference communications (mobile, 

illegal device installed in vehicles) of public services (police, fire 

department), only one case in 27th August 2008 filed by civil aviation 

department was suspected to have  involved Citizens’ Radio.  The 

Deputy Director of Office of the Telecommunication in the court also did 

not point out any cases out of the 3000 that may be relevant to Citizens’ 

Radio. When government applied for injunction to forbid the programmes 

of Citizens’ Radio from running in early 2008, the Judge also pointed out 

that the government lacked evidence121. Therefore, saying that Citizens’ 

Radio’s broadcast interfered with public services is a fallacy and an excuse.  

 

5.5 Moreover, if HKBA knows that number of channels in Hong Kong is 

insufficient, it should have implemented digital broadcasting to increase the 

number of available channels. UK has been developing digital broadcasting 

since 1995. At that time there were around 200 radio stations, with majority 

of them public and rest of them private. In 2007 the number increased to 

510, 172 of them adopted digital broadcast technology, and a new group of 

private radio stations specialized in minority programmes sprung up122. 

Digital broadcasting technology has existed for long, but HKBA has not yet 

taken the initiative to implement it, which is the main cause for 

underdevelopment of the broadcasting industry. HKBA does not fulfill its 

obligation to introduce new technology and bring the whole industry into a 

new era. 

 

5.6 The ExCo said that Citizens’ Radio station does not have the required 

technology and capability to broadcast, which is not true. Citizen Radio in 

many times had successfully broadcasted using both airwaves spectrums 

and in internet, although illegally, which the action itself proves its ability 

to broadcast.  

 

5.7 One year after the ExCo’s rejection, Wave media, managed by Albert Cheng, 

applied for the same license in January in 2008, and was granted a license 

                                                       
120 Anson Chan’s speech, LegCo Meeting Minutes, 23th January 2008 
121 《指控民間電台干擾 電訊局共接 1 宗投訴》，13th December, 2008, Ming Pao Daily 
122 《不進則退的香港特區廣播格局》，甄美玲，Aug 2009, Media Digest, RTHK 



in August during the same year. The whole process only took 8 months123. 

This proves that the airwaves actually have idle spectrum for use. The 

government defeated itself, what it said about insufficient channels is a lie. 

 

5.8  Albert Cheng’s Wave Media was formed with the support of tycoons in 

Hong Kong, including chairman of Bank of East Asia David Li, Shun Hing 

Group Chairman Mong Man Wai, and it is an open secret that Mr Cheng is 

a close friend with the CE Donald Tsang124. On the other hand, Citizens’ 

Radio was formed by a group of pan-democrats, their programmes are 

filled with criticisms of the government and sensitive issues such as 

“Tiananmen” and 1st July protest. Under this assumption, the government 

only granted license to the former but not the latter, when latter actually has 

the ability to broadcast, proves that the government selectively execute its 

power, inclining to the interest of consortiums, and oppressed dissidents.  

 

5.9  Citizens’ Radio applied for judicial review of “Telecommunications 

Ordinance “because they think it violates the law and constitution. Eastern 

Magistracy in January 2008 ruled that section in the ordinance, the process 

concerning radio broadcasting license is not transparent, has given too 

much power to CE in Council, and violates “Basic Law” and “Hong Kong 

Bill of Rights Ordinance”. He ordered to withdrawthe charges of the 3 

people of Citizens’ Radio, although the ruling was overthrown by 

government’s appeal afterwards. Eastern Magistracy’s support for the 

ordinance’s violation are 1)The power to grant the license is completely in 

the hand of CE in council, and is free from any restriction and supervision; 

2) no appeal mechanism for applicants; 3)ExCo and HKBA are not 

independent entity from the government; 4)criteria for application of 

license are not listed out clearly125. 

 

5.10 This incident exactly demonstrates the lack of independence of HKBA’s 

formation and the licensing mechanism. Since some countries still use the 

broadcasting license and regulation as a political tool to oppress freedom of 

expression, UNESCO and the European Commission have formulated 

guidelines for regulating broadcasting services respectively. The guidelines 

require the regulatory body to be independent from the government; the 

                                                       
123 《鄭經翰新電台獲批 12 年牌》，10th July 2008, Ming Pao Daily 
124 《曾蔭權獨攬電訊條例大權》，18th January, 2010, The Sun newspaper 
125 《不進則退的香港特區廣播格局》，甄美玲，Aug 2009, Media Digest, RTHK 



licensing and regulatory process should not be interfered politically; and 

transparency and accountability are to be raised etc. The European Court of 

Human Rights pointed out in 2 rulings that the license application 

processesin some eastern European countries are of low transparency, and 

their decisions to turn down certain applicants appeared arbitrary. In the 

case of Hong Kong, the whole HKBA is appointed by CE the , the final 

decision power lies in CE in council; if applicants fail to apply for the 

license, no explanation is required to be given by the government. These, 

by international standard are abuse of freedom and human right. The 

licensing system and the government’s attitude towards the broadcasting 

industry have to be changed.  

 

Community Radio 

 

5.11 it is very conservative and backward thinking if Commerce, Industry and 

Technology Bureau (Communication and Technology) said Hong Kong 

does not need community radio stations126. Many countries in the world, 

including United Kingdom, Australia, the United States, Canada, Bolivia, 

Ecuador, Hungary, India, Japan, Jordan, the Philippines, Nepal, South 

Africa, South Korea, Sweden and Jordan, all have operating legal 

community radio stations127. In some of them illegal ones exist also, but 

they are tolerated as if they are legal. In contrast to Hong Kong’s strong 

oppression, other countries show their understanding of importance of 

community radio stations.    

 

5.12 Community radio is small scale non-profit broadcasting service, aiming to 

provide programmes that a popular radio station does not provide, share 

localized information and serve specific groups. UNESCO has encouraged 

development of community radio and multi media centre, its research also 

points out the advantage of setting up community radio stations128. 

Broadcasting service is a precious resource, opening the room for 

community radio station can transfer the resource to different parts of 

thecommunity, allowing not only the consortium but different groups to 

                                                       
126 Information paper on "Issues on Broadcasting" provided by the Administration CB(1)238/05-06(03), 
LegCo Documents, 14th November 2005  
127 Wikipedia 
128 Community Radio Handbook, UNESCO-United Nations Educational, Scientific and cultural 
organization 



utilize broadcasting service for their own good, which may alleviate the 

problem of uneven distribution of resources and unbalanced social impact. 

 

5.13 The implementation of community radio, on one hand allow community to 

produce their own programmes, provide them the opportunity to get in 

touch with new technology and knowledge, on the other hand it builds 

social network, strengthens relationship between people in the community 

and creates room for discussion for sharing and resolution of daily 

problems. It also expands their voice so the society and the government can 

hear them and respond. For the under-privileged and minority groups, such 

as ethnic minority, new immigrants, foreigners, community radio station is 

especially important to them, and they can run the radio stations using their 

own language. Other than these, community radio station has the function 

of developing regional economy. Small shops, business, self-employed 

workers can post their own ad at an economic price, enabling effective 

intra-region resource allocation. Recently the government advocated 

creative industry, but was never worked on practically. Community radio 

centre is a space to utilize people’s creative potential, it can cultivate some 

talents with concrete experience for local cultural and creative industry.  

 

5.14 We all know that the reason behind government’s suppression of community 

radio – fear for public voice and intolerance of criticism. The emergence of 

Citizens’ Radio could break the oligopoly of current radio station, therefore 

with the premise that public interest is the most significant consideration, 

Hong Kong government should set up the system to license community 

radio stations.  

 

From Citizens’ Radio to Domestic TV license 

 

5.15  From the above case, we can tell that the government is restricting freedom 

of speech and closing its channel of communication with the citizens. As a 

government in a developed country, it could not even tolerate opposite 

opinions. , the ExCo has the power to approve and disapprove either sound 

broadcast or TV broadcast license. In view of the Citizens’ Radio case, if 

the 3 applicants of domestic free TV license are rejected without apparent 

reasons, or the process is delayed unreasonably, HKBA will have to take 

the blame of suppression freedom of speech. For this, we want to warn 

HKBA has to consider seriously.  



 

6 Commercial Radio Political Advertisement Case 
 
6.1 CRHK accepted Democratic Alliance for the Betterment and Progress of 

Hong Kong(DAB) ’s sponsor of $600000 to purchase the air time from 

02:00 to 06:00 in the morning for 18 weeks for production of a programme 

called “Night Rider 18”. At the same time, Emily Lau places an 

advertisement of $38400 on her own name to persuade people to join the 

procession129.  

 

6.2 “Broadcasting Ordinance” Schedule 4 no. 12 states clearly that “A licensee 

shall not include in its service any advertisement of a religious or political 

nature or concerned with any industrial dispute.” HKBA’s “Radio Code of 

Practice of Advertising standard” also spells out in no.28, “No 

advertisement of a political nature shall be broadcast except with the prior 

approval of the BA.” Emily Lau admitted that her advertisement if a 

political advertisement, and no exemption was asked for beforehand, so it is 

illegal130. DAB’s programme is more controversial.  

 

6.3 CRHK argued that there is no political party law in Hong Kong, and DAB is 

not registered as a political party, so we cannot distinguish whether DAB is 

a political party. Its representatives also explaint that the idea of this 

programme appeared before they tried to find the sponsor, it is a 

programme but not an advertisement, therefore it is not a political 

promotion. DAB also said the programme is not for promoting its party 

members so is not illegal.  

 

6.4 Kaid(2004) gives “political advertising” a definition:  “The 

Communication process by which a source(usually a political candidate or 

party) purchases the opportunity to expose receivers through mass channels 

to political messages with the intended effect of influencing their political 

attitudes, beliefs, and/or behaviors” 131. McNair(2003) concludes that 

political advertising as “purchase and use of advertising space, paid for at 

                                                       
129 《 播 政 治 廣 告 「 罪 成 」  商 台 罰 款 》 ,  20 t h  Ju ly 2010,  Sing Tao Daily  
130  《 劉 慧 卿 終 認 賣 政 治 廣 告 》 ,  1 s t  May 2010,  Sina New Hong Kong  
131 Lynda Lee Kaid, Chapter 7 “Political Advertising” of “Handbook of political communication 
research”, Routledge: 2004 



commercial rates, in order to transmit political messages to a mass 

audience.132”   

 

6.5 “Night Rider 18” was hosted by 5 DAB’s new stars as permanent guest 

hosts, while DAB’s current legislators Lau Kong-wah, Chan Hak-kan, 

Elizabeth Quat frequently join in the discussion as guest speakers to talk 

about daily issues by means of pre-recorded audios or live broadcast. 

DAB’s party name and its members’ names were repeated many times in 

the programme along with compliment of their contribution. In the first 

show, “DAB and you care about the community” promotion audio was 

played repeatedly, DAB’s guest speakers promoted their regional policy, 

and its members talked about how DAB fought for the building of Sha Tin 

beach etc. The contents of the programme match the definitions above, 

because what a party sells is its political platform and its members, they are 

already benefiting from the programme if their popularity is raised. 

According to the above definition, it is very hard to deny that “Night 

Rider18” does not influence the public knowledge of their future LegCo 

election candidate, does not stimulate the citizens’ interest on them, and 

does not provide opportunity for them to show their contribution to the 

society. 

 

6.6 Saying that Hong Kong does not have party law so we cannot know whether 

DAB is a political party, is a sophistry. “Broadcasting Ordinance” only says 

“any advertisement of a political nature”, it is not necessary for DAB to be 

a party, and whether DAB is a party or not, CRHK already violates 

“Broadcasting Ordinance”. In addition, it is just a common sense that DAB 

is a political party. University of Hong Kong Public Opinion Programme 

regularly monitors public knowledge of “political groups” by survey. Since 

1997 when records had been kept , DAB was always recognized as a 

“political group”. Dating to the latest survey, when interviewer asked 

respondents to “name up to ten political groups that you are most familiar 

with”, “DAB” was replied the most number of times133. “Political party” 

( or “political group”, “political organization”) refers to “a group organized 

to gain control of government in the name of the group by winning election 

                                                       
132 132 Denton,R.E. & Woodward.G.C.1985 Political Communication in America, Praeger Publishers 
133 Popularity of Political Groups , University of Hong Kong Public Opinion Programme 



to public office134” . DAB has run for offices in many elections, so there is 

no reason to say it is not a political party. 

 

6.7 CRHK also argued that “Night Rider 18” is a programme, not an 

advertisement, so is not under the political advertisement section in the 

ordinance, and no application is required in advance, only that “Radio Code 

of Practice of Programme Standard” no.50 rules that “The licensee should 

be responsible for the content of sponsored programmes or programme 

segments. Mention of a sponsor related product in such programmes or 

programme segments may be permitted provided it does not occur 

frequently and does not obtrude on programme interest or entertainment.” 

 

6.8 However, no.5 in “Radio Code of Practice of Advertising standard” defines 

“advertisement” as “any material …which is designed to advance the sale 

of any particular product or service or to promote the interests of any 

organisation, commercial concern or individual, whether by means of 

words and/or sound effects (including .music) and whether in the form of 

direct announcements, slogans, descriptions or -otherwise, as well as any 

promotional reference in the course ofa programme- to any products or 

services”. A sponsor can be on the list of exemption if “(1) the licensee 

receives no consideration for such references; (2) no undue emphasis is 

given to such references; and (3) the references do not obtrude on 

programme interest or entertainment”. The airtime that DAB paid for 

obviously can raise popularity of its members, which is of a political party’s 

core interest; the repetition of “DAB and you care about the society” and its 

political achievement are “undue emphasis”, therefore it is hard to deny that 

CRHK is not broadcasting DAB’s political advertisement. 

 

6.9 HKBA received more than 800 complaints on 6th May, and preliminarily 

ruled on 24th July that CRHK violated “Radio Code of Practice of 

Advertising standard” no.28, concurs with the above analysis. Such 

violation can lead to a maximum penalty of $80000 for first offense, 

$200000 for second, and $400000 for repeated offense135.   

 

                                                       
134 “ political party is a group organized to gain control of government in the name of the group by 
winning election to public office”, The New American Political Party, Joseph A. Schlesinger, The 
American Political Science Review, Vol. 79, No. 4 (Dec., 1985), pp. 1153 
135 《播政治廣告「罪成」 商台罰款》, 20th July 2010, Sing Tao Daily 



6.10 Our view to legalizing political advertisement is only if Hong Kong has 

party law to monitor parties’ source of funding, and open up the airwaves 

spectrum for the public, it will be a fair environment for political 

advertising. HKBA also said wealthier groups can promote its political 

stand by taking their financial advantage, therefore we think if the two 

conditions above are not satisfied, political advertisement should not be 

allowed. 

 

6.11 This incident demonstrates the public and mass media’s lack of 

understanding of the definition of political advertisement; the area covered 

by the ordinance however is very wide. HKBA is suggested to give clearer 

instructions or guidelines. 

 

7 Conclusion 
 

Failure to execute ordinances 

 

7.1 From the few cases we study, we can observe many problems within the 

broadcasting industry. Among them, most are caused by HKBA’s and the 

ExCo’s loose execution of law, irresponsibility and the lack of respect of 

human rights and freedom. 

 

7.2 HKBA does not execute the anti-competitive and anti-dominating 

ordinances in “Broadcasting Ordinance”. At the same time many suspect 

HKBA and the ExCo selectively execute the ordinance, for instance, it 

delayed to reply and rejected Citizens’ Radio’s application, but granted the 

license to Wave Media in half a year’s time. Domestic free TV license is 

still in the process of approval, which is an opportunity for to public to 

oversee whether HKBA will violate the law or privileged certain groups. 

This is a decision that deals largely with public interest, HKBA has to 

support its decision sufficiently to account to the public.  

 

The underperformance of its functions 

 

7.3 Judging from HKBA’s work, it has not performed work to fulfill its “vision” 

“mission” and “policy objective”. We have mentioned how HKBA has 

neglected TVB’s anti-competitive behavior and allowed it to abuse its 

dominating power, making the competition environment to be extremely 



favourable to TVB to a point that is irreversible. Additionally, it has not 

done much to open the broadcasting industry, it becomes very difficult for 

interested investors to enter the market, hence any creative ideas could not 

be implemented . Lack of competition leads to uniformity in production. 

Programme contents are repeated and copied, choices are little, diversity 

and preference of different groups are too far to be reached. 

 

7.4 When Taiwan and second and three-tier cities in China have more than 100 

channels, Hong Kong still lags behind with only 2 free TV stations. 

Nowadays many mainland TV stations innovate in their production to 

attract more audiences under fierce competition. They adopt a model of 

operation that separates production and broadcast, aiming to bring about 

changes in the market that lacks competition, vigour, innovation and 

development . This is seen as the first step to revolutionize the TV 

industry136. 

 

7.5 In contrast, Hong Kong TV industry is stuck at the same place for a long 

time. Hong Kong TV channels’ market share in mainland is threatened. 

ATV’s market share shrank since 2001, from 70% in 1990s to 35% in 2002; 

until 2006, it only has 5% left, making it a three-tier TV station in mainland. 

TVB’s shrank to less than 10%. Its previous top-tier position is now 

replaced by Southern Television Guangdong137. 

 

7.6 In end of 1990s, there was discussion about grasping the opportunity to 

compete with Singapore develop Hong Kong as the up-linking and 

down-linking base for satellite TV138.  10 years passed by, HKBA’s 

passive attitude has  cost the broadcasting industry competitiveness. It has 

led Hong Kong to run further and further away from its objective to 

“promote Hong Kong as a regional broadcasting and communications hub.” 

 

Freedom of speech and freedom of Press Guaranteed by Constitution 

 

7.7 Media is not only a means of entertainment, it is also the fourth power other 

than the 3 well known ones (legislative, executive, judiciary)– “media 

monitoring power”. “The fourth power” does not belong to any government 

                                                       
136 《解構行業新機遇  電視業新時代》，Oct 2006, Prime Magazine  
137 《香 港 電 視 發 展 的 專 題 報 導 》， May, 2007,  Hong Kong Economic Journal Monthly 
 



departments. It works to deliver information and expose the dark side of the 

society independently to monitor government’s making and execution of 

policy. Its work is an execution of public voice139.  However, for many 

years HKBA and the ExCo are unwilling to open up the broadcasting 

market, we only have 2 TV stations and 3 radio stations that are publicly 

accessible. Last time when a license was approved, apart from Wave Media, 

was 20 years ago140. “Basic Law” and “Hong Kong Bill of Rights 

Ordinance” in Hong Kong guarantee citizens right to express their opinion 

and right to broadcast. Citizens’ Radio’s application of license is an act to 

introduce public voice into the airwaves, but was rejected by the 

government. “Telecommunication Ordinances” gave the ExCo dominating 

power to control the broadcasting industry. Citizens’ Radio case 

demonstrates the problem of this system that the government may abuse its 

power, to deplete people’s right to know and right to monitor.  

 

7.8 The results of application of domestic free TV license are to be out soon, 

and we face the same problem. If the ExCo and HKBA do not have valid 

reasons, but prevent capable applicants from getting the license, they are 

spoiling people’s freedom and right to monitor to the government again. 

7.9 From the above discussion, HKBA does not execute the law, fulfils its 

function or its objectives, nor adheres to the “Basic Law” or “Hong Kong 

Bill of Rights Ordinance”.  

 

8 Our Suggestions 
 
8.1 TVB’s dominance has twisted the competition ground for other TV stations, 

which leads to deterioration of programme quality and problems like 

uniformity in contents.The opening of the sound and TV broadcasting 

marketis too slow and is marking time. In many times, HKBA was 

suspected to have favoritism and selectively execute laws, and 

“Broadcasting Ordinance” is being commented as unable to serve the 

citizens and out of touch with the times, therefore there is a need to modify 

it. For these reasons, we come up with the following suggestions: 

 

                                                       
139 《探索「第四權」概念發展與新聞自由及傳媒理論兩者之間的關係》，阮兆倫，《文化研究@
嶺南》, Lingnan University， no. 17 Jan 2010 
140 《 香 江 風 情 － 箝 制 民 間 電 台  港 府 悖 離 潮 流 》,  24th  January 2010,  China T imes 



8.2 Maintain a fair environment for competition, Prevent any form of 

dominance: TVB has monopolized the free TV broadcasting market. Its 

advantage over its competitors is far too obvious to deny, and it violates the 

anti-competitive and anti-dominance acts in “Broadcasting Ordinance”. The 

reality is we have very limited choice, which is the opposite of HKBA’s 

“mission” to diversify programming choice to cater for interests of the 

community. HKBA has to face the problem and execute its power 

according to law as soon as possible to penalize law-violating licensee, and 

consider make it a condition for license renewal. Moreover, it should 

explain and define “fair competition” and “dominating advantage” in 

greater details, and make it something closer to the international standard. 

 

8.3 Raise the accountability and transparency of HKBA and the ExCo, 

Protect human rights and freedom:  The formation of HKBA is now 

appointed by the ExCo. The final decision power also lies in the ExCo in 

the current licensing system, there is no appeal mechanism and no 

explanation is required. The whole procedure lacks transparency, 

accountability and independence. The ExCo can use its power to grant a 

license to a TVB that violates cross-media restriction in the ordinance 

license Wave Media which is supported by consortiums, but not to Citizens’ 

Radio which is capable and financially affordable. The system’s fairness is 

highly questionable, and is also the cause of the sluggish development of 

the broadcasting industry. Therefore the system has to be changed to 

encourage healthy development of the industry; hence citizens’ freedom 

and right are protected. 

 

8.4 Regularly consult the public, adopt public opinions: HKBA is appointed 

by the government, it works on its own usually without consulting public 

opinions. Before the government claims that “the public does not need it”, 

or “this is what the people think”, often it has not consulted the public at all, 

and the public is dissatisfied with such behavior. The consultation sessions 

held in the past received great feedback. Broadcasting channels are 

resources that are owned and shared by the public. The public deserved to 

be consulted for better formulation of broadcasting policy to fulfill their 

need. Therefore HKBA should regularly hold consultation sessions (i.e. 

every quarter, every year), and consider public feedback before planning its 

future strategy. This could better protect public interests.    

 



  

8.5 Execute law proactively, maintain a fair environment: From many cases 

we can see how slow it takes for the HKBA to conclude a case, some of 

them take months, for example in the CRHK political advertisement 

incident, the ruling only comes when the programme is nearly over, which 

is already an ex-post measure. TVB’s problem is long-term, HKBA had 

turned a blind eye when no complaint is received; and after it received 

complain, it has been too slow to response and delayed indefinitely. 

Therefore we hope HKBA can be more proactive and rigourous in 

executing the ordinance, in order to maintain a healthy environment for the 

industry, and fulfill its objectives.  

 

8.6 Open the media market, place public interest in the first priority: 

Opening the media market will greatly benefit the public. More market 

players will lead to more competitions, and the players will have to produce 

higher quality programmes to stand out, which in turn will diversify our 

programme choices. Secondly, the entry of investors of different 

backgrounds can bring different voices to the public channels, interest of 

different groups can be taken care of. Thirdly, mass media with public 

participation can effectively reflect problems of people’s livelihood, 

strengthening the fourth power to monitor and improve governance. 

Fourthly, freedom of speech and broadcast are human rights, this is 

something the government cannot trample on. Broadcasting channels are 

public resources, in the past technological barrier has blocked out some 

people from applying a license. Nowadays the technology has become 

common, HKBA still tries to monopolize this important resource. It 

violates free market principle and is a reason why broadcasting industry 

cannot flourish.  

 

8.7 Implement digital broadcasting technology as soon as possible, Increase 

number of available channels:  HKBA always said there are insufficient 

channels for new TV or Radio stations. When neighbor regions have 

already adopted digital broadcasting, Hong Kong is still in the testing stage, 

and has delayed the implementation for long. Digital broadcasting can 

provide more channels for the public to apply, increase industry 

competition, and the audiences can enjoy a larger variety of programmes. 

The problem of weak and unstable signals because of Hong Kong’s hilly 

geographical characteristics can also be solved. HKBA should quickly 



promote this technology, and refrain from using the same excuse, saying 

that there are insufficient channels to slow down the development of 

broadcasting industry.  

 

8.8 Encourage the setting up of community radio stations, community TV 

and community multi-media centres: community mass media allows 

citizens to participate in production, take care of tastes of individual groups. 

At the same time, people can build social network, develop local economy, 

and promote development of creative industry through involvement in 

production. When technology and financing are no longer  problems, 

Hong Kong government’s protective attitude becomes the biggest obstacle 

to the development of these community mass media.  

 

8.9 Separating production and broadcasting, request market players to 

outsource part of the production: Other than introducing more market 

players, HKBA can encourage creativity in its licensing. Nowadays 

mainland China is gradually practicing the separation of production and 

broadcasting, but Hong Kong still sticks to its original vertical mode of 

operation that the TV stations produce its own programmes. Now UK 

requires each TV station to outsoure a certain percentage of its programme 

to external independent producers. Hong Kong can follow the practice and 

make it a requirement for renewal or approval of license to create some 

sparks for Hong Kong production. 

 

8.10 Set up public access channels, strengthen social participation, promote 

freedom of speech: When Hong Kong government licensed Cable TV, it 

had mentioned and supported the idea of setting up public access channels. 

At that time it intended to require Cable TV to reserve certain airtime of 

some channels for public organizations to broadcast their own programmes, 

but at the end it was set aside. Finally in 2004/5 LegCo year, although most 

legislators agreed with it, the government backed down with the reason that 

there was no demand. Public access channel is a way to let the public make 

use of the airwaves. Setting up of it promotes freedom of speech, which is 

one of the objectives of community TV. The government should seriously 

consider adding such a requirement when licensing the new domestic free 

TV licenses.  



 

 

 

 

 

The Predicament of Hong Kong Broadcasting Industry 

and Its Future Direction 

 
August 2010 
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Advisor: 

Dr. George Cautherley 

Mr. Chung-kai Sin 

 

Researchers:  

Dr. Yiu-ming To 

Mr. Jeffrey Tsan-nien Au 

Mr. Peter Yuk-wah Lam 

Ms. Vera Yuen 

 

Campaign Project Managers: 

Mr. Tonio Shum 

Mr. Michael Mo 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
 

 


