L —————

>,

EEEAHEREARLS RTHK PROGRAMME STAFF UNION
hEERBE30R Radio Television Hong Kong

) EEES Broadcasting House, 30 Broadcast Drive, Kowloon.
25 : 2339 6300 Tel: 2339 6300

LC Paper No. CB(1)353/09-10(01)

Summary of RTHK Programme Saff Union’sresponse on the
Public Consultation Paper on the New Radio Television Hong K ong:
Fulfilling its Mission as a Public Service Broadcaster

1. We disagree with the Government’s decision to maintain RTHK as a government department to

provide “public service broadcasting”. This is because RTHK, as a media organization, which
enjoys editorial independence, is granted the role of monitoring the government. But this
contradicts with the station’s status as a government department. According to the definition by
the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, a public service
broadcaster should be independent from the government, political party and commercial
organization. Clearly, the government’s decision fails to meet that definition. Even in the
review of Public Service Broadcasting of Hong Kong, Mr. Raymond Wong noted that a public
service broadcaster must retain independence. In March 2006, the School of Journalism and
Communication of the Chinese University of Hong Kong released the finding of its survey.
57% of the respondents agreed the government to hike off RTHK. Therefore, we believe
RTHK should eventually be independent from the government.

. On the four public purposes proposed in the Consultation Paper, the Union is of the view that

they cannot fully reflect the important role of monitoring the government that RTHK has been
playing. The redlity is the Hong Kong public supports us to play such arole. According to the
survey by the Chinese University of Hong Kong, 81% of the respondents think RTHK should
monitor and criticize government policy. In response to this, the Union believes the role of
monitoring government policy should be added to the four public purposes, in a bid to act in
the spirit of public service broadcasting.

. On corporate governance, the Consultation Paper proposed to set up a Board of Advisorsto be

appointed by the Chief Executive to advise the Director of Broadcasting on RTHK'’s editorial
direction and programme standard. The Union disagrees with the creation of such a Board. We
are worried that this Board of Advisors will intervene editorial independence in future. The
composition and the appointment process of the board, in our view, lack general support. Its
function aso overlaps with the existing RTHK Programme Advisory Panel, redundant to the
current structure. The Consultation Paper mentioned the Board of Advisors will not have any
executive power. However, judging from item 3.5 (@) of the paper, the Union believes the
Director of Broadcasting, who is aso the Chief Editor of the station, will find it hard to defend
editorial independence.



e

( EEEAHEREARLS RTHK PROGRAMME STAFF UNION
./ hEERBE30R . Radio Television Hong Kong
) EEES Broadcasting House, 30 Broadcast Drive, Kowloon.

B4 : 2339 6300 Tel: 2339 6300

4. About the Charter, the Union welcomes the government proposal to elevate the Framework of
Agreement to a Charter and signed by the Chief Secretary for Administration. We agree the
Framework of Agreement should be a blueprint for the Charter and its top priority is to
maintain RTHK’s editorial independence.

5. The Union disagrees with the 12 performance indicators proposed in the Consultation Paper.
We think they are simply far too complicated and difficult for the public to understand. They
mix up the performance evaluation as a public service broadcaster and as a government
department. We fear that some of the 12 performance indicators will lead to intervention by the
Board of Advisors in the daily operations of the station. The Union proposes to adopt and
modify the performance measurement framework set by the British Broadcasting Corporation
(BBC). It is based around four drivers of public values. Reach, Quality, Impact and Value for
Money to assess its performance.

6. On future mode of service delivery, the Union, in principle, agrees to develop digita
broadcasting and set up a digital terrestrial television channel. We believe staff members will
be happy to take on the challenge. But the Consultation Paper did not take into account about
the current dynamic in the media industry of “ one dominating station”. If we only forecast the
future market trend by just looking at the popularity rate of digital broadcasting, the result is
deemed to be inaccurate. The Union thinks RTHK'’s programmes should be gradually phase out
from the two free-to-air TV channels. But we should let the public to have their say on this to
avoid RTHK being marginalized.

7. On “New Programming Opportunity”, item 7.5 on relaying television and radio broadcasts by
the China Central Television and China National Radio, the Union thinks thisis unnecessary. It
is because such broadcasts are already covered by the two free-to-air and pay TV channels.
Such relays will aso affect the copyrights agreement between CCTV and international content
provider. We think it is worth considering on ways to reinforce partnership with international
and national broadcasters, but not as the way proposed by the Consultation Paper.

RTHK Programme Staff Union
(Contact: Janet Mak/ Chairwoman Tel: 9411-8798)
19 November 2009



