
 
立法會 

Legislative Council 
 

LC Paper No. CB(4)844/12-13 
 
Ref. : CB4/PL/ITB 
 
 

Paper for the House Committee meeting on 5 July 2013 
 
Proposal of the Panel on Information Technology and Broadcasting 

to invoke the Legislative Council (Powers and Privileges) Ordinance to 
inquire into the allegations of interference with the editorial 

independence of Radio Television Hong Kong by Mr Roy TANG, 
Director of Broadcasting, in handling the matter of the promotion of 

Mr SZE Wing-yuen 
 
 
Purpose 
 

This paper seeks the House Committee's support for the proposal 
of the Panel on Information Technology and Broadcasting ("the Panel") 
to invoke the Legislative Council (Powers and Privileges) Ordinance 
(Cap. 382) ("LCPPO") to inquire into the allegations of interference with 
the editorial independence of Radio Television Hong Kong ("RTHK") by 
Mr Roy TANG, Director of Broadcasting ("D of B"), in handling the 
matter of the promotion of Mr SZE Wing-yuen. 
 
 
Background 
 
2.  At its meeting on 11 March 2013, the Panel discussed the progress 
of the roll out of the Community Involvement Broadcasting Service and 
the role and future of RTHK.  Hon Claudia MO wrote to Hon WONG 
Yuk-man, Panel Chairman, on 15 March 2013 about media reports on the 
alleged interference by D of B in the editorial independence of RTHK 
and requested that the Panel should hold a meeting to follow up the 
matter. 
 
3. The Panel agreed at its meeting on 27 March 2013 to hold a special 
meeting to follow up issues relating to the editorial independence of 



 - 2 -

RTHK with the Administration and invite interested parties and members 
of the public to give views on the subject at the meeting.  A special 
meeting was held on 25 June 2013.  15 deputations and individuals, 
including RTHK Programme Staff Union, attended the meeting.   
 
 
Deliberations of the Panel 
 
4.  At the special meeting on 25 June 2013, the Panel noted that the 
majority of the deputations/individuals attending the meeting held the 
view that D of B had interfered with the editorial independence of RTHK, 
as he had allegedly criticized the decision of the production team of "City 
Forum" to put empty chairs on the panel to represent absent senior 
Government officials, suggested that "Headliner" should be broadcast on 
Asia Television Limited, exerted political pressure on RTHK staff in 
demanding them to give an explanation for using Nazi characters in 
"Headliner", and asked Mr SZE Wing-yuen, the Acting Assistant Director 
of Broadcasting (Television and Corporate Businesses), to carry out 
"political missions".  Some other deputations/individuals opined that it 
was inappropriate to appoint Mr Roy TANG, an Administrative Officer 
and a non-professional, as D of B and for him to exercise the powers of 
Editor-in-chief of RTHK as he did not possess the relevant expertise and 
experience.     
 
5. Some Panel members were concerned that since the assumption of 
office of D of B, Mr Roy TANG had been taking steps to turn RTHK into 
a Government mouthpiece.  These members surmised that Mr SZE Wing-
yuen's liberal editorial stance and his refusal to carry out political 
missions might have resulted in his not getting promoted.  Some other 
members were of the view that there was no concrete evidence to support 
the allegations that D of B had interfered in the editorial independence of 
RTHK.     
 
6. At the meeting, D of B refuted the above allegations and reiterated 
his position as reflected in the press releases dated 11 and 12 March 2013 
and his letter dated 26 March 2013 to the Panel Chairman explaining the 
relevant issues (Appendices I to III) (Chinese version only), copies of 
which were circulated to Panel members.  D of B considered that the 
allegations of his intervention in editorial matters and the dispute between 
him and Mr SZE Wing-yuen about the editorial issues of RTHK 
programmes as reported in the media were totally unfounded.  These 
allegations had not been factually confirmed by Mr SZE.     
 



 - 3 -

7. According to the Administration, Mr SZE was still in his acting 
post and his case was under consideration by the Civil Service Bureau.  It 
was not appropriate for the Administration to comment on any individual 
case.  The Administration further advised that where a civil servant felt 
that he / she had been directed to act in a way that he / she considered was 
in conflict with the political neutrality of the civil service, he / she might 
lodge a complaint in accordance with the established procedures.  The 
Government would handle staff management and promotion matters in a 
fair and impartial manner in accordance with the established mechanism.
  
Proposal to invoke the powers under the Legislative Council (Powers and 
Privileges) Ordinance  
 
8. According to Hon Claudia MO, Mr SZE had openly indicated his 
willingness to give a full account of the matter if he was accorded 
protection under the LCPPO.  Given the gravity of the issues at stake, she 
considered it necessary for LegCo to invoke the powers under section 9(1) 
of the LCPPO to summon Mr SZE and other RTHK staff to give 
evidence on the matter so as to afford them legal protection.  Under 
section 14(1) of the LCPPO, every person who is lawfully ordered to 
attend to give evidence or to produce any paper, book, record or 
document before the Council or a committee shall be entitled, in respect 
of such evidence or the disclosure of any communication or the 
production of any such paper, book, record or document, to the same 
right or privilege as before a court of law.  In this connection, members 
noted that if a Panel decided to recommend invoking the powers 
conferred by the LCPPO for the purpose of the inquiry, a paper should be 
presented to the House Committee.   
 
9. Hon Claudia MO proposed the following motion: 
 

"本事務委員會認為應以《權力及特權法》徹查廣播處長鄧忍光

於處理施永遠升遷事宜中，涉嫌干預港台編輯自主一事。" 

 

(Translation) 
 

"That this Panel considers that the Legislative Council (Powers and 
Privileges) Ordinance should be invoked for a thorough inquiry 
into the allegations of interference with the editorial independence 
of Radio Television Hong Kong by Mr Roy TANG, Director of 
Broadcasting, in handling the matter of the promotion of Mr SZE 
Wing-yuen." 

 



 - 4 -

10. The Panel put to vote Hon Claudia MO's motion.  Six members 
voted for the motion and two members against the motion.  The motion 
was passed by the Panel.   
 
11. The Panel agreed that if its proposal for invoking the powers 
conferred by the LCPPO for the purpose of the inquiry is supported by 
the House Committee, it is for the House Committee to decide whether 
the Panel itself or a select committee to be appointed under rule 78 of the 
Rules of Procedure should conduct the inquiry and be authorized under 
section 9(2) of the LCPPO to exercise the powers conferred by section 
9(1) of the LCPPO in the performance of its duties.   
 
 
Advice sought 
 
12. The House Committee is invited to support the Panel's proposal in 
paragraph 11.  Members' views are sought on the way forward if the 
Panel's proposal is supported by the House Committee. 
 
 
 
 
Council Business Division 4 
Legislative Council Secretariat 
4 July 2013 



 
 

廣播處長的回應  
 
發稿日期：2013-03-11 
聯絡我們：ccu@rthk.hk 
  
就近日外界對助理廣播處長（電視及機構業務）署任一事，

以及廣播處長參與香港電台公共事務電視節目編輯及播出

事宜的傳聞，廣播處長鄧忍光作出以下回應。  
 
廣播處長回應記者提問發言要點  
 
(2013 年 3 月 11 日) 
 
1.      公務員的升遷任免有一套公正、透明、嚴謹的制

度。任何公務員不同意上司對其工作表現評核結果，可依公

務員事務規例上訴。港台不會接受任何人透過工會組織、傳

媒或政治力量嘗試影響這個制度的公平性。  
 
2.     「公務員守則」要求公務員恪守政治中立。廣播處長

是公務員，根本不需要承擔任何政治任務，當然亦不可能要

求港台同事做政治任務。任何公務員如認為他被要求執行違

背政治中立的任務，都應該即時向部門直屬上司或所屬政策

局的常任秘書長作出投訴。「公務員守則」明確保証公務員

不會因真誠作出的投訴受到懲罰。 
 
3.      公務員的工作評核，涉及私隱及個人資料，任何人

都不能透露及公開討論。  
 

         Appendix I 
(Chinese version only)



- 2 - 
 

4.     任何缺乏自我反省能力的機構都不會有前途，更遑論

服務巿民。港台同事都明白自己並非全知全能，所作的編輯

決定不可能永遠正確無誤。由於「香港電台約章」保證港台

編輯自主，政策局、港台顧問委員會均不會干涉港台日常運

作。因此，港台一直虛心聆聽來自機構內外的批評意見，時

刻警惕，保持自我反省的能力。  
 
5.      港台每星期都會召開公開透明的節目委員會會

議，成員包括所有首長級及總監級人員。在編輯決定受批評

或質疑時，委員會會聯同相關的節目製作圑隊，用理性的態

度，檢視受質疑或批評的編輯決定，是否符合「香港電台約

章」及「節目製作人員守則」，務求自我完善。  
 
6.      近日外界對港台幾個編輯事務問題，作出毫無根據

的猜測。我想作下列澄清。外界對「城市論壇」在節目擺放

兩張空櫈曾提出疑問。節目委員會對製作團隊就這個編輯決

定先後提出 3 個完全不同，自相矛盾的說法表示憂慮。第一

個說法，團隊聲稱空櫈安排完全符合「節目製作人員守則」

3.6 段的前設條件，但同日下午已被委員會成員指出錯誤。

事實上守則明確要求製作人員應盡量避免使用空櫈，亦不存

在所謂前設條件。其後團隊改稱受邀嘉賓未正式拒絕出席，

故虛位以待；但很快便有其他同事指出嘉賓早已用電郵正式

婉拒。事隔多日，團隊再提出第三個說法，聲稱是為了避免

在節目中間加入收看的觀眾誤會港台沒有邀請兩位嘉賓出

席，會責怪港台。節目委員會的關注點，是製作團隊在解說

編輯決定時不能含糊輕率，因為這種工作態度會嚴重損害港

台的公信力。  
 
7.     「頭條新聞」製作團隊在 2 月下旬向節目委員會報

告，在 3 月起改用希特拉及蓋世太保角色諷刺時事。會議考

慮到一般文明社會都不接受以納粹標籤影射政治人物或機



- 3 - 
 

構；世界各地的納粹受害人家屬組織，亦對在有娛樂成份的

電視節目內出現納粹人物及服飾，多次表示強烈抗議。因此

會議要求製作團隊重新審視方案。最終製作團隊決定改用西

遊記人物。節目委員會的關注點是不同層級的編輯人員，如

何處理一些明顯有高度爭議的創作概念。目前這個編務問題

仍在討論中。這些討論完全符合港台編輯自主的原則。  
 
8.     至於電視節目的播放安排，均由電視部編制。為方便

資源及節目規劃，播放時間表一般涉及未來 12 至 18 個月的

節目安排。節目會議每月跟進未來一季的節目編排，根本不

可能有任何港台人員可以繞過節目會議說了算的情況。  
 
9.     「香港電台約章」規定廣播處長是港台的總編輯，要

為港台所有節目監製的編輯決定負上責任。上述內部討論完

全符合「香港電台約章」。近日傳媒的報導雖然絶非事實；

但客觀效果是已對節目委員會的工作構成干擾同壓力，實在

令人非常遺憾。  
 

－ 完 －  
 
 



港台回應傳媒查詢 
 
發稿日期：2013-03-12 
聯絡我們：ccu@rthk.hk 
分享工具：      
 
就傳媒查詢，廣播處長及管理層有以下兩點回應： 
 
1.       廣播處長從沒要求任何同事執行政治任務，但明

白部份員工因各種原因可能感到政治壓力。   
 
管理層會繼續與員工溝通，增加互信。  
 
2.      廣播處長從沒在任何會議要求將《頭條新聞》永久

安排只在亞洲電視播放。  
 

        Appendix II 
(Chinese version only)



         Appendix III 
(Chinese version only)










	hc0705cb4-844-e.doc_revised_.pdf
	Appendix I-e
	Appendix II-e
	Appendix III-e



